Speta: Sediu social expirat – reinregistrare in scopuri de TVA
Avem situatia unei societati careia i-a aexpirat sediul social in urma cu 2 luni, perioada in care a primit si o notificare prin care era anuntata ca nu mai este platitoare de TVA. Cifra de afaceri realizata pe anul 2017 a fost de 147.000 RON.
Intre timp s-au depus actele pentru un sediu social nou, dupa care se doreste repunerea TVA-ului incepand cu data de la care societatea a fost declarata neplatitoare de TVA. vrem sa vedem care este procedura pentru repunerea retroactiv si ce acte trebuie depuse? Ce declaratii se depun? Se poate deduce TVA-ul de pe aceste 2 luni o data ce sunt repusi in drepturi?
Potrivit prevederilor art. 316 alin. 11) lit. a) din Codul fiscal, organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, daca este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala, de la data declararii ca inactiva (conform art. 92 lit. g) din Codul de procedura fiscala, contribuabilul este declarat inactiv daca durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata).
La alin. 12 lit. a) se mentioneaza ca dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (11) lit. a) organele fiscale inregistreaza persoanele impozabile la solicitarea acestora, daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;
Pentru a fi reinregistrata in scopuri de TVA, societatea trebuie, mai intai sa fie reactivata fiscal de catre organul fiscal central, prin decizie emisa si comunicata contribuabilului, conform art. 92 alin. (4)-(7) din Codul de procedura fiscala, coroborat cu pct. A.1 din Cap. I al Anexei 2 din OPANAF 3846/2015, respectiv: pentru a fi reactivati societatea sa nu se mai afla in situatia pentru care a fost declarata inactiva (expirarea duratei sediului social), si-a indeplinit toate obligatiile declarative prevazute de lege si nu inregistreaza obligatii fiscale restante.
Conform pct. B din Cap. I al Anexei 2 din OPANAF 3846/2015, societatea in cauza depune o cerere la organul fiscal central in a carui evidenta este inregisrata, urmand ca acesta sa emita decizia de reactivare, in urma verificarii in evidentele fiscale proprii ale acestuia indeplinirea conditiilor de reactivare de catre contribuabil.
Ulterior , pentru inregistrare se va depune la organul fiscal formularul „Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 316 alin. (12) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare“ (099).
Astfel, inregistrarea va fi de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA si nu de la data anularii codului de TVA. Procedura este redata in OANAF 2011/2016.
Potrivit acestei proceduri, compartimentul de specialitate intocmeste referatul si proiectul de decizie privind inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile solicitante, daca la data depunerii cererii de inregistrare sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana impozabila s-a reactivat;
c) persoana impozabila nu se incadreaza in nicio alta situatie de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA.
Dupa comunicarea deciziei privind inregistrarea in scopuri de TVA catre persoana impozabila, compartimentul de specialitate opereaza in Registrul contribuabililor inregistrarea in scopuri de TVA si emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, se comunica persoanei impozabile in conditiile prevazute de art. 47 dinCodul de procedura fiscala.
Potrivit prevederilor alin. (14), persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute la alin. (12) nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 310 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (6) si (8).
Astfel in cazul societatii se va aplica prevederile de la alineatul 6 respectiv:”Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate. In cazul inregistrarii in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12), persoana impozabila isi exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323. In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii.
Asadar, dupa reinregistrare contribuabilul va deduce taxa pentru achizitiile primite, cu respectarea conditiilor de la art. 297-299, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 depus dupa inregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Sursa: fiscalitatea.ro
Data aparitiei: 24 august 2018