Speta: Regim TVA sponsorizare in bunuri

Speta: Regim TVA sponsorizare in bunuri

Avem o societate care a cumparat diverse marfuri (produse) pe care le doneaza, in baza unor contracte de sponsorizare, unor scoli sau altor institutii publice. Vom vedea care sunt inregistrarile contabile atat pentru achizitie, cat si pentru donatie cu implicare pana la impozitul pe profit. De asemenea, se mentioneaza ca facturile de achizitie sunt cu TVA, astfel ca vom stabili care este regimul TVA in acest caz.

Conform prevederilor OG 99/2000, privind comercializarea produselor si a serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare se interzice exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare.

Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie, care se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei (limitele se dubleaza in cazul sanctiunilor aplicate persoanelor juridice) si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati, asa cum se prevede la art. 73 pct. 22, art. 74 si art. 76 din ordonanta mentionata.

Prin urmare, daca vanzarea de produse catre persoane fizice se desfasoara intr-o incinta separata de cea en-gros, este permisa exercitarea activitatii de vanzare produse catre populatie, insa este obligatorie  si dotarea cu aparat de marcat electronic fiscal si emitrea bonurilor fiscale catre cleintii persoane fizice.

Conform pct. 157 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobata prin OMFP 3055/2009, costul stocurilor trebuie sa cuprinda toate costurile aferente achizitiei si prelucrarii, precum si alte costuri suportate pentru a aduce stocurile in forma si in locul in care se gasesc.

Potrivit Legii 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii.

Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului, valorii si duratei sponsorizarii, a drepturilor si obligatiilor partilor, termenele de plata sau de livrare (in cazul sponsorizarii in bunuri), clauze privind incetarea contractului, forta majora, litigii si dispozitii finale.

Poate beneficia de sponsorizare, potrivit dispozitiilor art. 4 din Legea 32/1994, orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific-cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice.

In cazul sponsorizarii sau mecenatului constand in bunuri materiale, acestea vor fi evaluate, prin actul juridic incheiat, la valoarea lor reala din momentul predarii catre beneficiar.

Instructiunile pentru aplicarea Legii 32/1994 privind sponsorizarea stabilesc ca sponsorizarea se realizeaza numai pe baza de contract incheiat intre sponsor si beneficiar, in care se vor consemna suma sponsorizarii, precum si durata efectuarii acesteia.

Bunurile materiale care fac obiectul sponsorizarii sunt evaluate prin contractul de sponsorizare astfel:
a) la pretul de vanzare al sponsorului, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt produse de catre acesta;
b) la pretul de cumparare de pe piata, exclusiv TVA, in cazul in care bunurile sunt achitate in scopul sponsorizarii, fapt dovedit pe baza facturii sau a chitantei fiscale de cumparare;
c) la valoarea in vama pentru bunurile materiale primite din strainatate cu titlu de sponsorizare, stabilita conform prevederilor legale.

In cazul in care sponsorizarea se face in bunuri, se intocmeste avizul de insotire a marfii cu mentionea „Sponsorizare conform contract”/”Nu se factureaza”,

Din punct de vedere fiscal, cheltuielile cu sponsorizarea, mecenatul sau bursele private sunt cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit.
Societatea care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile ulterioare scade din impozitul pe profit datorat sumele aferente in limita minima precizata mai jos:
–   3‰ din cifra de afaceri;
–   20% din impozitul pe profit datorat.

Incepand cu 1 ianuarie 2014, conform modificarilor aduse de OUG 102/2013, sumele care raman nededuse in anul fiscal  intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit (3 la mie din cifra de afaceri si nu mai mult de 20% din impozitul pe profit), se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.

Din punctul de vedere al TVA, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (8) lit. f) din Codul fiscal si normelor metodologice date in  aplicare pentru acest articol (alin. (10) lit b), bunurile  acordate gratuit in cadrul actiunilor de sponsorizare sau mecenat nu sunt considerate livrari de bunuri daca valoarea totala in cursul unui an calendaristic se incadreaza in limita a 3 la mie din cifra de afaceri constituita din operatiuni taxabile, scutite cu sau fara drept de deducere, precum si din operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii este considerat a fi in strainatate potrivit prevederilor art. 132 si 133 din Codul fiscal.

Incadrarea in plafon se determina pe baza datelor raportate prin deconturile de taxa depuse pentru un an calendaristic. Nu se iau in calcul pentru incadrarea in aceste plafoane sponsorizarile si actiunile de mecenat, acordate in numerar, si nici bunurile pentru care taxa nu a fost dedusa. Depasirea plafoanelor constituie livrare de bunuri cu plata, respectiv se colecteaza taxa. Taxa colectata aferenta depasirii se include in decontul intocmit pentru ultima perioada fiscala a anului respectiv.

Prin urmare valoarea la care inregistrati in contabilitate sponsorizarea de bunuri, va fi pretul de cumparare de pe piata, exclusiv TVA, pe baza facturii de cumparare.

Inregistrari contabile:

1) Achizitie:

% 401
371
4426

2) Scaderea din gestiune
6582= 371

Sursa: infotva.ro

Data aparitiei: 05 noiembrie 2014

Leave a Reply

http://pbsi.fbs.unm.ac.id/wp-content/agen/ slot gacor