Speta: Furnizor cod TVA anulat

Speta: Furnizor cod TVA anulat

O societate primeste o factura emisa fara TVA de la un furnizor a carui inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata din 2011. Furnizorul nu apare in Registrul contribuabililor inactivi sau reactivati. Stabilim astfel daca este deductibila aceasta cheiltuiala si daca factura trebuie decalarata in declaratia 394.

De asemenea, se va vedea la ce rand in decont trebuie sa apara aceasta factura si daca furnizorul trebuie sa isi achite singur TVA-ul pentru acesta factura emisa.

Totodata, stabilim ce obligatii ar fi avut firma daca factura ar fi fost emisa cu TVA si daca s-ar fi putut inregistra doar valoarea fara TVA in contabilitate, refuzand sa plateasca valoarea TVA-ului deoarece nu poate fi dedus.

Conform prevederilor art. 11  „Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal”, alin.    (1^2),  in vigoare la data efectuarii tranzactiei in anul 2011 la care faceti referire, nu sunt deductibile d.p.d.v. fiscal, la determinarea profitului impozabil,  cheltuielile reprezentand contravaloarea bunurilor si serviciilor achizitionate de la furnizorul/prestatorul  inscris  ca inactiv in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata”De asemenea, nu sunt luate in considerare de autoritatile fiscale tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita”.

Astfel, in situatia in care partenerul respectiv nu a fost regasit in  Registrul contribuabililor inactivi/reactivati,  aveti drept de deducere a cheltuielilor facturate. In ceea ce priveste TVA, conform legislatiei in vigoare in anul 2011, anularea codului de TVA se efectua, din oficiu, conform art. 153 alin. (9) doar in urmatoarele situatii:

–    persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA;
–    persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi potrivit art. 11,
–    persoanelor impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului.

De asemenea, conform legislatiei fiscale in vigoare in anul 2011, anularea codului de TVA se efectua la cererea persoanei impozabile care formula optiunea de retragere din evidenta platitorilor de TVA. In acest caz, anularea codului de TVA se efectua conform  prevederilor art. 153 alin.   (9^1)”Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol, in situatia prevazuta la art. 152 alin. (7).”.

In anul 2011, o persoana impozabila care avea codul de TVA anulat, nu era obligata sa colecteze TVA, asa cum s-a reglementat, ulterior, prin O.U.G. nr.  102 din 14 noiembrie 2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si reglementarea unor masuri financiar-fiscale prin care s-a completat art. 11 prin inserarea alin. (1^3)”Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) – e) nu beneficiaza, in perioada respectiva, de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor taxabile desfasurate in perioada respectiva”.

Astfel, daca factura la care faceti referire  a fost emisa, de exemplu, in luna august 2014 si codul de TVA a fost anulat in anul 2011 din alte motive decat formularea optiunii de retragere din evidenta platitorilor de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9^1) in vigoare pentru anul 2011 si art. 153 alin. (9) lit. g) in vigoare din 2012″in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 152.”, furnizorul/prestatorul  respectiv avea obligatia de a colecta TVA in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1^3) care a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2014. Suma astfel colectata trebuie virata si declarata bugetului de stat prin formularul cod 311 „Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a) – e) din Codul Fiscal”.

Cu toate acestea, cumparatorul/beneficiarul nu are drept de deducere a sumei TVA inscrise in factura emisa de furnizor/prestator conform restrictiei de la art. 11 alin. (1^4) „Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) – e) si au fost inscrisi in Registrul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA conform art. 153 a fost anulata nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita.”.

Aceasta obligatie de colectare, virare si raportare  a TVA  nu intervine in situatia in care furnizorul/prestatorul a solicitat retragerea prin optiune deoarece nu a realizat o cifra de afaceri peste 220.000 lei.

In situatia in care furnizorul nu a colectat TVA, desi este obligat prin art. 11 alin. (1^3), conform prevederilor art.  151^2 alin.  (1)  nu intervine raspunderea individuala si in solidar a cumparatorului pentru plata taxei  datorata de catre furnizor/prestator”Beneficiarul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este furnizorul sau prestatorul, conform art. 150 alin. (1), daca factura prevazuta la art. 155 alin. (19): „Asa cum se poate constata, raspunderea solidara intervine numai in situatia obligatiei de plata reglementata prin art. art. 150 alin. (1), fara a interveni in situatia obligatie de plata reglementata prin art. 11 alin. (1^3).

In acest context, chiar daca factura a fost emisa fara TVA, aveti obligatia sa raportati, fiscal, valoarea achizitiei efectuate la randul 26″Achizitii de servicii intracomunitare scutite de taxa”din decontul de TVA cod 300 conform jurnalului pentru cumparari, dar fara a avea obligatia sa raportati operatiunea prin declaratia informativa cod 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA”. Factura ar fi trebuit raportata prin declaratia cod 394 numai daca ar fi fost emisa cu TVA, chiar daca nu ati fi avut drept de deducere conform prevederilor art. 11 alin. (1^4). Daca factura ar fi fost emisa cu TVA, aveati obligatia de a plati TVA furnizorului/prestatorului conform  prevederilor contractuale, dar fara a avea dreptul de deducere a sumei TVA respective. In acest caz, suma TVA care nu poate fi dedusa, reintregeste costul de achizitie al bunului sau serviciului, fiind recuperata prin cheltuieli de exploatare.

Sursa: portalcontabilitate.ro

Data aparitiei: 30 octombrie 2014

Leave a Reply

http://pbsi.fbs.unm.ac.id/wp-content/agen/ slot gacor