Situatii financiare: Procedura corectie erori
Incepand cu anul 2016 anumite erori din situatiile financiare anuale si raportarile contabile pot fi corectate conform unei proceduri aprobata prin OMFP 450 din 12/04/2016.
Ce fel de erori pot fi corectate conform acestei proceduri?
Depunerea pentru aceeasi perioada de raportare a unui alt set de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale nu se poate efectua pentru corectarea erorilor contabile definite de reglementarile contabile aplicabile, ci numai pentru corectarea urmatoarelor erori:
a) denumirii entitatii raportoare;
b) activitatii CAEN (denumire clasa CAEN si/sau cod CAEN);
c) formei de proprietate;
d) numarului de salariati si/sau a altor indicatori raportati prin formularul „Date informative”.
Constituie, de asemenea, obiectul corectarii si situatiile determinate de urmatoarele tipuri de erori:
a) transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale in loc de declaratie de inactivitate, precum si transmiterea electronica a declaratiei de inactivitate in loc de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale;
b) transmiterea electronica de situatii financiare anuale/raportari contabile anuale folosind un format de raportare cuprins in programul de asistenta, diferit de cel corespunzator tipului de entitate sau netransmiterea electronica a tuturor documentelor prevazute de lege (raportul administratorilor, declaratia pe propria raspundere, raportul auditorului statutar etc.).
Ce entitati pot corecta situatiile financiare conform acestei proceduri?
Procedura de corectare se aplica de catre operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial.
Care este procedura de corectare a erorilor?
In cazul corectarii unor astfel de erori, ulterior depunerii situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale, operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial pot depune numai la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice un alt set de situatii financiare anuale si documentele cerute de lege, respectiv raportari contabile anuale, dupa caz, care vor cuprinde informatii corectate.
Concomitent, administratorul trebuie sa depuna si o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca documentele respective au fost retransmise ca urmare a corectarii erorilor constatate, precum si faptul ca acestea reflecta realitatea entitatii raportoare. Aceasta declaratie pe propria raspundere se va include in fisierul zip atasat bilantului PDF. Un exemplar in format tiparit al acestei declaratii va fi depus la registratura unitatilor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, impreuna cu situatiile financiare/raportarile anuale corectate.
Termenul maxim de depunere a situatiilor financiare anuale/raportarilor contabile anuale care cuprind informatii corectate este sfarsitul exercitiului financiar/anului urmator celui la care se refera situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale la care s-au constatat erori.
In cazul in care o entitate depune situatii financiare anuale/raportari contabile anuale/declaratie de inactivitate inscriind codul unic de inregistrare al altei entitati, se considera ca aceasta din urma si-a indeplinit obligatiile de raportare daca aceasta depune situatiile financiare anuale/raportarile contabile anuale/declaratia de inactivitate in termenul prevazut de legea contabilitatii. In aceasta situatie, prima entitate urmeaza sa fie atentionata in acest sens printr-un mesaj.
Corectarea indicatorilor pe site-ul MFP
In cazul corectarii de erori, indicatorii publicati pe site-ul MFP au la baza informatiile retransmise de operatorii economici. In aceste situatii, pe site-ul MFP apare mentiunea ca „indicatorii publicati se bazeaza pe informatiile retransmise la data de „.
Corectarea erorilor contabile
Erorile contabile se corecteaza conform reglementarilor contabile aplicabile iar corectarea acestora nu determina modificarea situatiilor financiare ale exercitiilor financiare precedente.
Sursa: contabilul.ro
Data aparitiei: 11 iulie 2016