Monografie contabila: Amenajare spatiu inchiriat
Avem situatia in care, pentru un spatiu inchiriat, s-au efectuat mai multe lucrari de amenajare, fiind facute investitii la imobilizarile corporale. Vom vedea mai jos care sunt inregistrarile contabile aferente.
Din punct de vedere contabil:
Investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv, conform pct.239.(2) OMFP 1802/2014.
Din punct de vedere fiscal:
Investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune, asociere in participatiune si altele asemenea sunt cosiderate mijloace fixe amortizabile, conform art.28 alin.(3) Cod fiscal valabil incepand cu data de 01.01.2016.
In cazul de fata o societate efectueaza investitii ce constau in amenajarea spatiului inchiriat.
Amortizarea fiscala a cheltuielii cu investitiile efectuate in acest caz, se calculeaza pe baza perioadei contractului inchiriere, conform art.28 alin.(12) lit.c) Cod fiscal si a pct.26 din normele de aplicare, astfel:
a) pe baza perioadei initiale/duratei ramase din perioada initiala a contractului, indiferent daca acesta se prelungeste ulterior, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei initiale a contractului de inchiriere;
b) pe baza perioadei prelungite/duratei ramase din perioada prelungita a contractului, in cazul investitiilor efectuate in cadrul perioadei prelungite a contractului de inchiriere;
c) pe durata normala de functionare, potrivit optiunii contribuabilului, incepand cu luna urmatoare finalizarii investitiei, in cazul investitiilor ce pot fi identificate potrivit Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Deci, investitia efectuata de societate pentru amenajarea spatiului inchiriat reprezinta o imobilizare corporala si va fi amortizate pe durata contractului de inchiriere, initiala sau cea ramasa pentru inchiriere ori pe durata normala de functionare a investitiei, potrivit optiunii firmei.
Avand in vedere ca in cazul acesta este vorba de amenajarea locatiei cu bunuri elementare, precum chiuveta, baterii pentru baie, adezivi, tevi etc., societatea poate inregistra investitia astfel:
% = 404 – cost achizitie bunuri
231
4426
214 = 231 – valoare totala investitie amenajare, la finalizarea acesteia, in baza procesului verbal de receptie si punere in functiune
6811 = 2814 – amortizare fiscala (valoare totala investitie, respectiv total debit cont 214/numar luni contract inchiriere ramasa pentru utilizarea spatiului pana la finalizarea contractului).
Sursa: fiscalitatea.ro
Data aparitiei: 01 martie 2016