Documentar privind tichetele de masa
Angajatorul are libertatea de a decide daca acorda tichete de masa si sub ce forma, in urma consultarii cu salariatii, prin organizatiile sindicale legal constituite sau prin reprezentantii salariatilor dupa caz.
Tichetele de masa pot fi emise:
– pe suport de hartie;
– pe suport electronic.
Tichetele de masa au fost eliminate din randul veniturilor neimpozabile inca din 2010, si sunt tratate pe cale de consecinta si in prezent drept venituri salariale.
Aceasta eliminare din cadrul veniturilor neimpozabile a fost realizate incepand cu iulie 2010. Normele metodologice pentru aplicarea art. 57 din Codul fiscal aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, prevad la pct. 106 ca venitul brut lunar din salarii reprezinta totalitatea veniturilor realizate intr-o luna conform art. 55 alin. (1) – (3) din Codul fiscal de o persoana fizica, pe fiecare loc de realizare, indiferent de denumirea acestora sau de forma sub care sunt acordate.
Potrivit reglementarilor Codului fiscal, veniturile in natura se cumuleaza in vederea impozitarii in luna in care acestea au fost primite de salariati.
Prin urmare contravaloarea tichetelor de masa va fi inclusa in statul de salarii in scopul impozitarii. Calculul, retinerea si virarea impozitului pe salarii se va efectua de catre angajator, contravaloarea tichetelor de masa fiind impozitate prin cumulare cu celelate venituri de natura salariala realizate in luna in care sunt acordate.
Potrivit art. 35 din Normele de aplicare a Legii 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa aprobate prin HG 5/1999, in cazul cumulului de functii, tichetele de masa pot fi acordate numai de catre angajatorii unde salariatii in cauza isi au functia de baza, potrivit legii.
Conform art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal tichetele de masa acordate potrivit legii nu se includ in baza de calcul al contributiilor sociale.
Astfel, numai tichetele de masa acordate in conformitate cu prevederile legale sunt scutite de la plata contributiilor sociale.
Spre exemplu, se vor datora contributii sociale daca:
– angajatorul nu acorda tichete de masa ci suporta contravaloarea hranei salariatului;
– angajatorul acorda salariatilor o masa calda in cantina proprie;
– tichetele de masa sunt acordate cu titlu de bonus salarial;
– tichetele de masa sunt acordate la locul de munca din afara functiei de baza.
De asemenea, pentru a nu intra in baza de calcul al contributiilor sociale angajatorul trebuie sa respecte prevederile legale care reglementeaza limitarea acordarii tichetelor de masa.
Astfel, angajatorii nu pot acorda mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna pentru care se efectueaza distribuirea si nu pot considera utilizat mai mult de un tichet de masa pentru fiecare zi lucrata din luna pentru care s-a efectuat distribuirea.
In acest scop, angajatorul distribuie, pe salariat, un numar de tichete de masa corespunzator numarului de zile lucratoare din luna pentru care se face distribuirea.
Nu se considera zile lucrate perioadele in care salariatii:
– isi efectueaza concediul de odihna;
– beneficiaza de zile libere platite, in cazul unor evenimente familiale deosebite;
– potrivit dispozitiilor legale, sunt delegati sau detasati in afara localitatii in care isi au locul permanent de munca si primesc indemnizatie zilnica sau lunara de delegare sau de detasare;
– se afla in concediu pentru incapacitate temporara de munca, sunt absenti de la locul de munca ori se afla in alte situatii stabilite de angajator impreuna cu organizatiile sindicale sau, dupa caz, cu reprezentantii salariatilor.
Nu beneficiaza de prevederile Legii 142/1998, salariatii care, potrivit unor dispozitii legale, au dreptul la masa gratuita, la diurna, la indemnizatie sau la alocatie de hrana.
In ceea ce priveste angajatorii institutii publice, numai institutiile publice finantate integral din venituri proprii pot acorda tichete de masa salariatilor.
Valoarea nominala a unui tichet de masa, stabilita de OMMFPSPV 698/2014 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul I al anului 2014 este de 9,35 lei.
Sursa: fiscalitatea.ro
Data aparitiei: 27 octombrie 2014