25 mai 2018 > Intra in vigoare legea datelor cu caracter personal (GDPR)
25 mai 2018 este o dată critică pentru societățile comerciale din România care gestionează baze de clienți. O reglementare a Comisiei Europene înlocuiește legea autohtonă privind datele cu caracter personal cu o alta, mult mai severă din punct de vedere al sancțiunilor. Cine o va încălca, riscă amenzi de până la 4% din cifra de afaceri, în cel mai bun caz.
Regulamentul european privind protecţia datelor cu caracter personal – General Data Protection Regulation (GDPR) – va schimba responsabilităţile companiilor românești care procesează astfel de informații, fie că e vorba de firme care oferă diverse servicii, precum cele medicale, de curierat, de retail ori de telecomunicații, fie că e vorba de cele care operează în domeniul transportului public și emit abonamente sau bilete în regim nominal. Mai exact, este vorba despre orice companie sau, foarte important, instituție de stat care deține registre clasice sau digitale cu nume,prenume, coduri numerice personale sau, mai amănunțit, cele care gestionează informații precum vârsta, sexul, etnia, orientarea sexuală, politică, religioasă sau starea de sănătate a oricărei persoane. În această categorie mai intră informațiile care pot identifica direct individul sau care se pot corela în acest sens: adresa de domiciliu, adresa de e-mail, reședința, ocupația și venitul.
Legislaţia românească adoptată în noiembrie 2001 va fi înlocuită cu noul Regulament al UE (2016/679) privind protecţia datelor personale care, potrivit Autorității Naționale pentru Supravegherea Datelor cu Caracter Personal, “este de directă aplicare și obligatoriu în toate elementele sale, nefiind necesară o lege de implementare, astfel cum se procedează în cazul directivelor europene”.
În prezent, potrivit legii autohtone, sancțiunile variază între 1.000 de lei și 50.000 de lei. Regulamentul european impune însă, în funcție de gravitatea situației, amenzi administrative de până la 20 de milioane de euro sau de până la 4% din cifra de afaceri globală.
Ce inseamna “date cu caracter personal”?
Date personale sunt:
• numele clientilor
• adresele lor de domiciliu sau de e-mail
• datele cartilor de identitate
• informatiile despre convingerile lor politice sau despre starea lor de sanatate etc.
Atentie! Modificarile ce intra sub incidenta Regulamentului General privind Protectia Datelor personale au impact asupra:
• managerilor de departament
• managerilor de vanzari
• managerilor de HR
Pentru ca aplicarea acestor noi reglementari se rasfrange asupra tuturor departamentelor unei companii.
Sursa: libertatea.ro si contabilul.ro
Data aparitiei: 18 mai 2018