2016 > Impozitul pe locuinte in care sunt sedii de firme
Incepand din 2016 se modifica regulile privind modul in care se va calcula impozitul pe locuinte in care se afla sedii de firme.
Discutam, in concret, despre impozitul pe locuintele in care sunt sedii de firme (folosinta mixta).
Secretarul de stat Gabriel Biris a publicat pe pagina sa de Facebook, la 19.12.2015, cateva lamuriri in ce priveste reglementarile care se aplica de la inceputul anului 2016.
Acesta a amintit astfel urmatoarele:
„Art. 459 a fost gandit ca reasezarea impozitului pe cladiri sa NU afecteze micii intreprinzatori/pfa/pfi care isi au sediul inregistrat acasa!
– chiar si daca se desfasoara activitati economice, dar cheltuielile cu imobilul (utilitati, reparatii, impozit) NU sunt inregistrate pe firma, impozitul se calculeaza la fel ca la locuinta.
Impozitul va fi calculat proportional cu folosinta (locuinta/activitati economice) doar daca sunt inregistrate cheltuieli cu spatiul afectat afacerii”.
O problema concreta a fost ridicata de un utilizator care a amintit de situatia avocatilor care nu sunt inregistrati la ORC si care nu au certificat constatator de avize, au sediul cabinetului la domiciliu si nu isi deduc cheltuielile cu utilitatile de la domiciliu. Pentru a lamuri confuzia care se face odata cu noile prevederi, retinem ca nu se va tine cont de consumabile, ci de utilitati. Practic, nu trebuie dovedit ca nu se desfasoara activitate. Impozitul nu se va majora daca nu sunt inregistrate cheltuielile privind utilitatile.
Reamintim insa si sfaturile acordate in toamna acestui an de consultantul fiscal Adrian Benta, cu privire la noile modificari aduse de Legea 227/2015:
„Din perspectiva desfasurarii activitatii economice, legiuitorul ne prezinta ca fiind o diferenta intre a presta servicii si a fi o locuinta rezidentiala, doar decontarea cheltuielilor cu intretinerea si utilitatile, conform art. 459 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal. Intrebarile de substanta sunt: daca in aceasta locuinta exista doar sediul oficial al unei societati, sau sediul oficial al unui PFA, iar aceste entitati isi desfasoara activitatea in alta locatie, se datoreaza un impozit majorat?”, atrage atentia consultantul fiscal.
Astfel, trebuie amintit ca acest criteriu de existenta a societatii sau criteriul de recunoastere a acelei activitati independente este chiar detinerea acestui spatiu. Prin urmare, suntem rezervati in a afirma in totalitate ca nu se datoreaza impozit majorat.
De asemenea, daca in incinta acelei locuinte, cunoastem cu certitudine ca intr-o camera se desfasoara activitati economice, iar restul locuintei este folosit chiar cu o destinatie rezidentiala, in acest caz impozitarea este mixta, in sensul ca impozitul majorat se datoreaza numai pentru suprafata acelei camere, iar pentru restul locuintei, se va calcula si datora un impozit cu cota redusa.
ATENTIE! Asa cum atarge atentia sursa amintita, „in calitate de persoana fizica proprietar al unei locuinte, doar in cazul in care in aceasta se desfasoara si activitati economice, trebuie sa depuna la Directia de specialitate a autoritatii locale, o declaratie speciala, conform art. 495 lit. a) din Codul fiscal”.
De retinut ca nu toti proprietarii de locuinte depun aceasta declaratie, ci numai cei ce detin cladiri nerezidentiale sau cu destinatie mixta, dupa cum urmeaza: „Art. 495. – In vederea stabilirii impozitelor si taxelor locale pentru anul fiscal 2016, se stabilesc urmatoarele reguli: a) persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au in proprietate cladiri nerezidentiale sau cladiri cu destinatie mixta au obligatia sa depuna declaratii pana la data de 29 februarie 2016, conform modelului aprobat prin ordin comun al ministrului finantelor publice si al ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romanei, Partea I, a prezentului cod. (…)”.
Sursa: fiscalitatea.ro
Data aparitiei: 22 decembrie 2015