Speta: Vanzare prin curierat

Speta: Vanzare prin curierat

In speta de azi o firma doreste sa implementeze o procedura noua cu plata ramburs prin intermediul curierului nostru.

Vom vedea cum se efectueaza corect procedura din punct de vedere al documentelor contabile si a monografiilor contabile.

Se primeste o comanda de la client. Conform conditiilor negociate se solicita plata ramburs prin intermediul curierului firmei in cauza. Se emite factura fiscala in valoare de 1.200 RON, pe factura este mentionat plata ramburs, ca atare monografie contabila: 4111 – 707, 607 – 371.
Curierul firmei livreaza marfa si ridica banii de la clientul firmei. Conform contractului intre firma in cauza si curier, curierul firmei depune bani prin virament bancar in contul firmei.

Care este monografia contabila pentru tot circuitul cazului prezentat mai sus?

In cazul in care curierul depune bani in contul firmei prin virament bancar, firma mai este obligata sa emita chitanta catre client pentru suma incasata de curierul firmei?

Clientul va primi de la curier o Chitanta de ramburs – deci nu mai este cazul sa emiteti dvs. una. De altfel nu ar fi nici corect pentru ca ar reprezenta o intrare de numerar in Caserie, lucru care nu se intampla de fapt.

Intre dvs. si firma de curierat se poate intocmi o factura de decontare (nu este obligatoriu), exclusa din baza de impozitare a TVA, asa cum prevede art. 137, alin. (3), litera e) si cum se explica in Normele de aplicare ale acestuia :

„(5) In sensul art. 137 alin. (3) lit. e) din Codul fiscal, sumele incasate in numele si in contul altei persoane, care nu se cuprind in baza de impozitare, cuprind operatiuni precum:

(…)

b) sume incasate in contul altei persoane, daca factura este emisa de aceasta alta persoana catre un tert. Pentru decontarea sumelor incasate de la tert cu persoana care a emis factura, conform intelegerii dintre parti, pot fi intocmite facturi de decontare conform alin. (3).”

Practic, in baza facturii de decontare (care nu presupune inregistrarea de venituri pentru dvs. si nici cheltuieli pentru curier conform punctului (3) din Normele de aplicare mentionate), dvs. trebuie fie sa incasati contravaloarea ei, fie sa primiti produsele inapoi in cazul in care clientul nu le ridica de la curier.

La impachetarea marfurilor :

Inregistrare factura catre client (factura care se afla in pachet) : 4111 = 707
Descarcarea de gestiune a marfurilor trimise clientului : 607 = 371

La inmanarea pachetului catre curier:

Inregistrarea asteptarii de a incasa banii de la curier pe baza facturii de decontare : 461 = 4111

Primirea in banca a banilor de la curier : 5121 = 461, acesta virand banii pe baza Facturii de decontare.

Sau primirea pachetului inapoi : 4111 = 461 si anularea facturii (pentru ca aveti toate 3 exemplarele) si stornarea inregistrarii in contabilitate 4111 = 707 – 1.200 lei, respectiv 607 = 371 – costul marfii

Clientul va inregistra plata cash in baza Chitantei de ramburs primite de la curier:

371 = 401
401 = 5311.

Sursa: contabilul.ro

Data aparitiei: 02 martie 2015

Leave a Reply