Speta: Vanzare marfa sub pret de achizitie

Speta: Vanzare marfa sub pret de achizitie

In cazul urmator,  o societate care detine un magazin doreste sa inceteze activitatea si sa inchirieze magazinul. Exista marfa la pret de achizitie in suma de 80.000 lei, iar chiriasul va continua activitatea pe firma sa. Societatea ii vinde marfa, insa la valoarea de 30.000 lei. Se procedeaza corect?

Vanzarile cu pret redus fac parte din categoria practicilor comerciale si sunt reglementate la capitolul V -Practici comerciale din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata cu modificarile si completarile ulterioare.

In mod normal vanzarea in pierdere, sub costul de achizitie, este interzisa conform  art. 17, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii.

Prin vanzare in pierdere, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare.

Astfel, potrivit art. 16 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata cu modificarile si completarile ulterioare, lit. a) –d):

a) vanzarile de lichidare care se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie, sunt supuse notificarii la Primarie pe baza unui inventar detaliat al marfurilor care se lichideaza, intocmit de comerciant,  provenienta produselor care se lichideaza trebuie justificata cu documente legale.

Se utilizeaza doar cand se lichideaza firma, cand isi schimba obiectul de activitate (cazul dvs), cand are loc intreruperea sau suspendarea de activitate, deteriorarea grava, cauzata de calamitati naturale, a stocului de marfa, integral sau partial etc.

b) vanzari promotionale, art. 32, pot avea loc in orice perioada a anului, se refera la produsele disponibile sau reaprovizionabile.
Produsele supuse vanzarii promotionale trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil iar produsele respective nu se vand in pierdere, deci pretul de vanzare redus nu poate sa fie egal sau mai mic decat costul de achizitie

c) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute, se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie si se aplica doar marfurilor care trebuie sa fi fost achizitionate cu 3 luni inainte de aplicarea reducerii.

d) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate, se refera in special la produsele alimentare si se pot realiza cu pret egal sau mai mic decat costul de achizitie.

Asadar, orice vanzari cu pret redus trebuie efectuate in stricta conformitate cu prevederile OG 99/2000, deoarece aceste tipuri de vanzari sunt supuse controlului ANPC. In cazul deteriorarii calitatii produselor se poate face o constatare in baza efectuarii de analize sanitare pentru trecerea produselor in alta categorie spre a fi valorificate daca este posibil, sau retragerii acestora de la consum.

Vanzarile sub pretul de achizitie nu au nicio implicatie de natura fiscala, daca pretul este justificat, ca urmare a faptului ca produsele respective numai sunt cerute pe  piata, cu exceptia situatiei in care vanzarea se realizeaza intre persoane afiliate, caz in care organele fiscale recunosc tranzactiile la valoarea lor de piata prin ajustarea sumei veniturilor, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.

Sursa: fiscalitatea.ro

Data aparitiei: 26 martie 2015

Leave a Reply