Speta: Vanzare imobil in rate

Speta: Vanzare imobil in rate

Procedura corecta pe care o vom urma in cazul unei vanzari de imobil, tinand cont de tratamentul fiscal aferent, porneste de la o societate (platitoare de impozit pe profit si inregistrata cu TVA la incasare) care urmeaza sa vanda un teren plus constructie catre o persoana fizica, cu suma de 400.000 lei plus TVA 24%, total 496.000 lei.

Incasarea pretului se face in trei transe, dupa cum urmeaza: in luna iulie 2014 se plateste suma de 300.000 plus TVA 24%, respectiv 372.000 lei; in luna noiembrie 2014 se plateste 50.000 plus TVA, adica 62.000 lei; iar restul de 50.000 plus TVA, respectiv 62.000 lei, se plateste in martie 2015.

Contractul de vanzare-cumparare se semneaza in luna iulie 2014, cand se preda si folosinta imobilului. Vom vedea care este procedura corecta de facturare avand in vedere ca pretul total se incaseaza in cele trei transe.

De asemenea, stabilim cand se plateste (cand devine exigibil) TVA-ul aferent celor trei incasari. In situatia in care societatea vanzatoare e inregistrata cu TVA la incasare, se va vedea daca aceasta optiune se aplica si in cazul vanzarii unui imobil catre o persoana fizica.

De asemenea, vom vedea cand trebuie sa se calculeze impozitul pe profit aferent acestei vanzari.

Intrucat  transferul dreptului de proprietate se face inainte de plata integrala a ratelor, in acest caz, data faptului generator si a exigibilitatii TVA este data transferului dreptului de proprietate.

 Astfel, se emite o singura factura  la data transferului dreptului de proprietate si  suma TVA colectata devine exigibila la data incasarii contravalorii fiecarei rate daca societatea aplica sistemul TVA la incasare, potrivit art. 134^1 alin. (6) din Codul fiscal.

 Scoaterea din evidenta contabila a terenului si a constructiei  se efectueaza la momentul emiterii facturii de vanzare deoarece atunci are loc transferul dreptului de proprietate al acestora. Astfel impozitul pe profit, pentru aceasta tranzactie se va calcula in trimestrul 3 2014.

Acest aspect este reglementat prin  contabilitatea  de anagajamente reglementata prin O.M.F.P. nr. 3055/2009  la pct. 36  „Elementele prezentate in situatiile financiare anuale se evalueaza in conformitate cu principiile contabile generale prevazute in prezenta sectiune, conform contabilitatii de angajamente.

Astfel, efectele tranzactiilor si ale altor evenimente sunt recunoscute atunci cand tranzactiile si evenimentele se produc (si nu pe masura ce numerarul sau echivalentul sau este incasat sau platit) si sunt inregistrate in contabilitate si raportate in situatiile financiare ale perioadelor aferente ” si  la pct. 258 din aceleasi reglementari contabile, redate in continuare:

„258 (1) In contabilitate, veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective, catre clienti.

    (2) Veniturile din vanzarea bunurilor se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    a) entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprietatea asupra bunurilor;
    b) entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii in proprietate a acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
    c) marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
    d) este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate; si
    e) costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil. „

Sursa: fiscalitatea.ro si portalcontabilitate.ro

Data aparitiei: 19 august 2014

Leave a Reply