Speta: Societate in insolventa – TVA de plata suplimentar

Speta: Societate in insolventa – TVA de plata suplimentar

Prin cele ce urmeaza, analizam situatia unei societati comerciale care intra in faliment. Organul fiscal a fost notificat si a depus in termen o cerere de creanta de 263.220 lei, din care TVA 228.457 lei. Dupa depasirea termenului de depunere a cererilor de creanta, ca urmare a incheierii unui control fiscal, organul fiscal a depus o cerere de repunere in termen si admitere a creantei in tabelul preliminar de 932.730 lei, din care TVA 723.481 lei. Judecatorul sindic a respins cererea ca tardiv depusa si creanta nu a fost inscrisa in tabelul preliminar al creantelor. Debitoarea, prin administratorul special, a formulat contestatie la actul de control.

In perioada urmatoare, judecatorul sindic a admis cererea lichidatorului de anulare a unui act fraudulos, s-a readus in patrimoniu un bun si s-a inregistrat TVA deductibila de 786.293 lei.

Vom raspunde mai jos urmatoarelor intrebari:

– TVA stabilita suplimentar prin actul de control se evidentiaza in contabilitatea debitoarei in conditiile in care a fost respins din Tabelul de creanta prin sentinta civila de catre judecatorul sindic ca tardiv depusa cererea? Cum se inregistreaza?

– Se declara in declaratia 300 in conditiile in care nu este inscris in Tabelul creantelor?

– Creanta recunoscuta in tabelul creantelor, reprezentand creanta dinainte de deschiderea procedurii poate fi compensata cu TVA deductibila rezultata din anularea actului fraudulos la cererea lichidatorului, deci operatiune de pe perioada procedurii?

– Care ar fi modalitatea de a adresare organului fiscal pentru restituirea TVA deductibile in conditiile in care creanta rezultata din controlul fiscal nu mai este recunoscuta fiind o creanta respinsa din tabelul creantelor?

Din coroborarea dispozitiilor art. 41 pct. 1 cu dispozitiile art. 42 alin. (2) din Legea contabilitatii 82/1991, rezulta ca, detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei.

Art. 6 stabileste ca, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.

Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.

Conform art. 28 alin. (1), persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) – (4) au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile legii.

Asadar, societatea are obligatia de a inregistra in contabilitate orice operatiune economico-financiara efectuata, inclusiv dupa deschiderea procedurii instituita de Legea 85/2006 privind procedura insolventei. Ca atare, societatea va inregistra diferentele de plata a TVA conform deciziei de impunere. In baza deciziei de impunere, rezultatele inspectiei fiscale se inregistreaza in contabilitate astfel:

1. Inregistrarea diferentelor suplimentare de plata a TVA:
6581                                       =                4481
„Despagubiri, amenzi             „Alte datorii fata de
si penalitati”                       bugetul statului”

2. Inregistrarea majorarilor de intarziere aferente:
6581                                    =                      4481
„Despagubiri, amenzi             „Alte datorii fata de
si penalitati”                       bugetul statului”

3. Diminuarea sumei TVA de recuperat:
4481                                    =               4424
„Alte datorii fata  de             „TVA de recuperat”
bugetul statului”

Potrivit Instructiunilor pentru completarea formularului (300) „Decont de taxa pe valoarea adaugata” aprobate prin OANAF 1790/2012, la randul 36 al formularului se preia suma reprezentand diferenta de TVA de plata stabilita de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata persoanei impozabile, dar neachitata pana la data depunerii decontului de TVA.

Astfel, diferenta de TVA de plata se va inscrie in Decontul de TVA la Randul 36 – Diferente de TVA de plata stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizie comunicata si neachitate pana la data depunerii decontului de TVA.

Societatea poate solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa din perioada fiscala de raportare.

Rambursarea soldului sumei negative a taxei se efectueaza de organele fiscale, in conditiile si potrivit Procedurii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, aprobata prin OMFP 263/2010.

Recuperarea creantelor este una dintre atributiile lichidatorului. Conform art. 25 din Legea 85/2006 privind procedura insolventei, principalele atributii ale lichidatorului, in cadrul acestei legi, sunt:

a) examinarea activitatii debitorului asupra caruia se initiaza procedura simplificata in raport cu situatia de fapt si intocmirea unui raport amanuntit asupra cauzelor si imprejurarilor care au dus la insolventa, cu mentionarea persoanelor carora le-ar fi imputabila si a existentei premiselor angajarii raspunderii acestora in conditiile art. 138, si supunerea acelui raport judecatorului-sindic intr-un termen stabilit de acesta, dar care nu va putea depasi 40 de zile de la desemnarea lichidatorului, daca un raport cu acest obiect nu fusese intocmit anterior de administratorul judiciar;
b) conducerea activitatii debitorului;
c) introducerea de actiuni pentru anularea actelor frauduloase incheiate de debitor in dauna drepturilor creditorilor, precum si a unor transferuri cu caracter patrimonial, a unor operatiuni comerciale incheiate de debitor si a constituirii unor garantii acordate de acesta, susceptibile a prejudicia drepturile creditorilor;
d) aplicarea sigiliilor, inventarierea bunurilor si luarea masurilor corespunzatoare pentru conservarea lor;
e) mentinerea sau denuntarea unor contracte incheiate de debitor;
f) verificarea creantelor si, atunci cand este cazul, formularea de obiectiuni la acestea, precum si intocmirea tabelelor creantelor;
g) urmarirea incasarii creantelor din averea debitorului, rezultate din transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de acesta inaintea deschiderii procedurii, incasarea creantelor; formularea si sustinerea actiunilor in pretentii pentru incasarea creantelor debitorului, pentru aceasta putand angaja avocati;
h) primirea platilor pe seama debitorului si consemnarea lor in contul averii debitorului;
i) vanzarea bunurilor din averea debitorului, in conformitate cu prevederile prezentei legi;
j) incheierea de tranzactii, descarcarea de datorii, descarcarea fidejusorilor, renuntarea la garantii reale sub conditia confirmarii de catre judecatorul-sindic;
k) sesizarea judecatorului-sindic cu orice problema care ar cere o solutionare de catre acesta;
l) orice alte atributii stabilite prin incheiere de catre judecatorul-sindic.

Sursa: contabilul.ro si portalcontabilitate.ro

Data aparitiei: 29 ianuarie 2014

Leave a Reply