Speta: Servicii prestate in alt stat

Speta: Servicii prestate in alt stat

Vom analiza mai jos care sunt obligatiile care vor reveni unei societati care detaseaza personal intr-un alt stat membru UE. Tinand cont de faptul ca plata serviciilor prestate se va face pe baza de contract si factura, prin cont, vom vedea cum intocmim factura in-voice si unde se achita TVA-ul.

Solutia consultantului:

Potrivit art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, din punct de vedere al TVA sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

a) operatiunile care, in sensul art. 128-130, constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei, efectuate cu plata;

  b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, astfel cum este definita la art. 127 alin. (1), actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2);

In conformitate cu prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) pentru prestarile de servicii efectuate in legatura cu bunurile imobile, inclusiv serviciile prestate de experti si agenti imobiliari, de cazare in sectorul hotelier sau in sectoare cu functie similara, precum tabere de vacanta sau locuri amenajate pentru camping, de acordare de drepturi de utilizare a bunurilor imobile, pentru servicii de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti si de societatile care asigura supravegherea pe santier, locul prestarii este considerat a fi locul unde sunt situate bunurile imobile.

Astfel, din punct de vedere al TVA, pentru lucrarile de constructii efectuate pe teritoriul Frantei locul prestarii este considerat a fi in Franta, locul unde sunt situate imobilele. Din punct de vedere al TVA aceste servicii nu sunt impozabile in Romania nefiind indeplinite cumulativ cele patru conditii prevazute la art. 126 din Codul fiscal. Societatea din Romania nu are obligatia de a colecta TVA in Romania pentru aceste servicii prestate in Franta. Pentru operatiunile efectuate pe teritoriul Frantei societatii ii revin obligatiile reglementate de legislatia fiscala aplicabila pe teritoriul acestui stat.

Potrivit art. 43 din Codul muncii, delegarea reprezinta exercitarea temporara, din dispozitia angajatorului, de catre salariat, a unor lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca.

Asadar, salariatul delegat exercita temporar, pentru acelasi angajator lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului sau de munca, situatie in care, contractul individual de munca nu se suspenda ci isi produce efectele si pe durata delegarii.

In cazul prezentat, societatea din Romania doreste sa presteze servicii pe teritoriul Frantei, catre diversi beneficiari. In acest caz, salariatii sunt delegati in Franta, respectiv acestia exercita unele lucrari sau sarcini corespunzatoare atributiilor de serviciu in afara locului lor de munca.

Angajatorul poate delega salariati in strainatate ca urmare a incheierii unui contract de prestari servicii cu un beneficiar din alt stat insa durata delegarii unilaterale nu poate depasi 60 de zile, aceasta durata putand fi ulterior prelungita numai cu acordul salariatului.

Conform art. 44, delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni si se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului. Refuzul salariatului de prelungire a delegarii nu poate constitui motiv pentru sanctionarea disciplinara a acestuia.

Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de contractul colectiv de munca aplicabil.
Prin urmare, angajatorul poate dispune unilateral masura delegarii pe o perioada de cel mult 60 de zile calendaristice in 12 luni. Delegarea se poate prelungi pentru perioade succesive de maximum 60 de zile calendaristice, numai cu acordul salariatului.

Salariatul delegat are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare si la o indemnizatie de delegare. In cazul salariatilor societatilor comerciale, drepturile pe perioada delegarii se stabilesc prin contractele colective sau prin contractele individuale de munca.

Delegarea nu consituie element al registrului de evidenta a salariatilor, astfel ca, perioada in care un salariat este delegat nu se inscrie in registru.

Potrivit art. 18 alin. (1) din Codul muncii , republicat, in cazul in care persoana selectata in vederea angajarii ori salariatul, dupa caz, urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate, angajatorul are obligatia de a-i comunica in timp util, inainte de plecare, informatiile prevazute la art. 17 alin. (3), precum si informatii referitoare la:

a) durata perioadei de munca ce urmeaza sa fie prestata in strainatate;
b) moneda in care vor fi platite drepturile salariale, precum si modalitatile de plata;
c) prestatiile in bani si/sau in natura aferente desfasurarii activitatii in strainatate;
d) conditiile de clima;
e) reglementarile principale din legislatia muncii din acea tara;
f) obiceiurile locului a caror nerespectare i-ar pune in pericol viata, libertatea sau siguranta personala;
g) conditiile de repatriere a lucratorului, dupa caz.

Informatiile prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca, dupa cum prevede in mod expres alin. (2) al aceluiasi articol.
Asadar, pe langa obligatia de informare astfel cum este prevazuta de art. 18 alin. (1) din cod, angajatorul are si obligatia cuprinderii in CIM a elementelor prevazute la alin. (1) lit. a), b) si c) in cazul in care salariatul urmeaza sa isi desfasoare activitatea in strainatate. Pentru indeplinirea acestei a doua obligatii recomandam incheierea unui act aditional la CIM.

Pentru ca salariatii sa primeasca asistenta medicala in acest stat, anterior plecarii din Romania trebuie sa solicite de la casa teritoriala de asigurari de sanatate unde sunt asigurati documentul portabil S1.

Daca SRL- ul indeplineste conditiile impuse de regulamentele 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) 883/2004 va puteti adresa Casei Nationale de Pensii Publice pentru eliberarea documentului portabil A1.

Daca obtine acest document, contributiile sociale vor fi datorate numai in Romania.

Sursa: contabilul.ro

Data aparitiei: 04 septembrie 2013

Servicii audit > Audit EAM & Audit TEAM < Firma audit

Leave a Reply