Speta: Marfa distrusa in incendiu
In speta de azi, analizam situatia in care in urma unui incendiu s-a constatat marfa distrusa integral si marfa afectata.
Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:
1.Se poate scoate din evidente acesta marfa dupa 2 luni de la incendiu si nu in luna in care a avut loc incendiul? ( Avand in vedere ca atat a durat pana a venit comisia de la firma de asigurare pentru a face inventarierea bunurilor afectate).
Se va lua in calcul termenul la care firma va primi suma de la asigurator? Avand in vedere faptul ca aceasta cheltuiala este deductibila, vom vedea in ce masura este corect ca acesta sa fie dedusa inainte de a inregistra venitul din despagubiri, cu mentiunea ca in prezent nu se cunoaste cuantumul despagubirii.
2. Avand in vedere ca asiguratorul nu doreste despagubirea pentru unele articole afectate deoarece pot fi reparate, iar firma contesta acest lucru, vom vedea ce se intampla cu aceste produse si daca pot fi scoase din gestiune ca fiind afectate in urma incendiului si predate pentru colectare si considerate cheltuieli deductibile.
3. Pe ce cont se inregistreaza scoaterea din gestiune?
Scoaterea din evidenta o veti face in luna in care s-a constat marfa lipsa, respectiv in luna in care s-a terminat inventarierea si s-au stabilit cantitatile lipsa.
Consideram insa ca societatea trebuia sa efectueze un inventar in luna in care a avut loc incendiul, si nu sa astepte comisia de la firma de asigurare. Eventual, se poate efectua un inventar si in prezenta acesteia, daca asa prevede procedura. Nu trebuie sa asteptati pana veti primi suma de la asigurator, intrucat societatea trebuie sa prezinte patrimoniul real, existent in orice moment.
Este corect sa considerati cheltuiala deductibila la momentul scoaterii din gestiune a materialelor, si ulterior, cand veti incasa suma de la asigurator venitul sa il considerati impozabil la calculul impozitului pe profit.
Apreciem corect tratamentul fiscal propus de Dvs. pentru cheltuiala cu materialele care nu vor fi despagubite de firma de asigurare, acestea fiind considerate deductibile la calculul impozitului pe profit, urmand a fi predate a si deseuri, conform art. 21 alin. 4 lit.c din Codul fiscal.
Pentru acordarea deductibilitatii va trebui sa demonstrati cu documente legale faptul ca bunurile au fost distruse de incendiu (constatare de la pompieri, de la firma de asigurare).
Scoaterea din gestiune se inregistreaza pe contul 671.
Sursa: fiscalitatea.ro si portalcontabilitate.ro
Data: 30 iulie 2014