Speta: Facturare inainte de receptie

Speta: Facturare inainte de receptie

Se vor stabili implicatiile fiscal-contabile si concluziile organului fiscal in situatia in care se primeste o factura de cumparare marfa (cereale) a caror livrare se efectueaza ulterior datei inscrisa in factura, dar care are NIR cu data facturii.

In mod normal marfa trebuie livrata de furnizor insotita de factura sau de aviz de insotire. In cazul in care se emite aviz, se intocmeste si factura.

Nu este normal sa primiti factura, inainte de receptia efectiva a marfii.

Potrivit prevederilor pct. 155 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009  inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.  In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietar si de livrare coincide.

Potrivit prevederilor pct.  156 alin (1) din acelasi act normativ,  detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.

Potrivit prevederilor alin. (2) in aplicarea alin. (1) este necesar sa se asigure:

   a) receptionarea tuturor bunurilor materiale intrate in entitate si inregistrarea acestora la locurile de depozitare. Bunurile materiale primite pentru prelucrare, in custodie sau in consignatie se receptioneaza si inregistreaza distinct ca intrari in gestiune.

Notiunea de receptie a bunurilor, in acceptiunea reglementarilor contabile aprobate prin OMFP 3055/2009, desemneaza tocmai transferul drepturilor si beneficiilor de la vanzator la comparator.
Conform art. 6 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ, angajand astfel raspunderea persoanelor care l-a intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care l-a inregistrat in contabilitate, dupa caz.

Conform pct. 29 alin. (3) din OMFP 2861/2009 Norme privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, disponibilitatile in lei si in valuta din casieria unitatii se inventariaza prin confruntarea soldurilor din registrul de casa cu monetarul si cu cele din contabilitate ce putin anual.

Asadar, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute, la inceputul activitatii, cel putin o data in cursul exercitiului financiar pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in urmatoarele situatii:

 a) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
 b) ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
 c) ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
 d) cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
 e) ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
 f) in alte cazuri prevazute de lege.
 
Prin urmare, la un eventual control fiscal nu puteti justifica stocul scriptic cu cel fizic al marfurilor din gestiune.

Potrivit art. 41 din Legea 82/1991 a contabilitatii:

” Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:

2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Economiei si Finantelor cu privire la: …
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse (cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei)
c) efectuarea inventarierii (cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei)”

In concluzie, in situatia in care marfa  nu exista si faptic, atunci se pune problema atat a furtului, delapidarii cat si a evaziunii fiscale, efectuarea de livrari fara documente legale, de exemplu,  aspecte care pot fi si de natura penala.

Sursa: fiscalitatea.ro si portalcontabilitate.ro

Data aparitiei: 04 septembrie 2014

Leave a Reply