Speta: Evenimente ulterioare datei bilantului

Speta: Evenimente ulterioare datei bilantului

Avem situatia in care in luna decembrie 2015 se vinde o marfa care se livreaza clientului tot atunci. In luna ianuarie 2016 se face retur pe marfa respectiva si sunt returnati banii clientului, iar marfa intra din nou in depozit. Vom vedea ce inregistrari contabile se fac pentru decembrie 2015 aferente returului de marfa efectuat in ianuarie 2016 inainte de depunerea situatiilor financiare, precum si daca se inregistreaza si stornarea aferenta descarcarii de gestiune – 607=371 cu minus sau doar 418=707 si 418=4428 cu minus.

Situatia prezentata nu este un eveniment ulterior datei bilantului care sa conduca la ajustarea situatiilor financiare anuale, deoarece acesta nu exista la 31.12.2015. Facturarea si returul sunt operatiuni obisnuite in cadrul activitatilor de comert, daca nu sunt in legatura cu un litigiu existent la 31.12 sau falimentul unui client demarat inainte de 31.12.

OMFP 1802/2014

„72. (4) Pot fi identificate doua tipuri de evenimente ulterioare datei bilantului:

 a) cele care fac dovada conditiilor care au existat la data bilantului. Aceste evenimente ulterioare datei bilantului conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale; si
b) cele care ofera indicatii despre conditii aparute ulterior datei bilantului. Aceste evenimente ulterioare datei bilantului nu conduc la ajustarea situatiilor financiare anuale.”

„73. (2) Exemple de evenimente ulterioare datei bilantului care conduc la ajustarea situatiilor financiare si care impun ajustarea de catre entitate a valorilor recunoscute in situatiile sale financiare sau recunoasterea de elemente ce nu au fost anterior recunoscute sunt urmatoarele:
a) solutionarea ulterioara datei bilantului a unui litigiu care confirma ca o entitate are o obligatie prezenta la data bilantului. Entitatea ajusteaza orice provizion recunoscut anterior, legat de acest litigiu, sau recunoaste un nou provizion. Ca urmare, entitatea nu prezinta o datorie contingenta;

b) falimentul unui client, survenit ulterior datei bilantului, confirma de obicei ca la data bilantului exista o pierdere aferenta unei creante comerciale si, in consecinta, entitatea trebuie sa ajusteze valoarea contabila a creantei comerciale;

c) descoperirea de fraude sau erori ce arata ca situatiile financiare anuale sunt incorecte; d) vanzarea stocurilor dupa perioada de raportare poate fi o proba a valorii realizabile nete la finalul perioadei de raportare;
e) determinarea ulterioara perioadei de raportare a costului activelor cumparate sau a incasarilor din activele vandute inainte de finalul perioadei de raportare (de exemplu, reduceri comerciale si financiare acordate, respectiv primite, dupa incheierea exercitiului financiar);

f) determinarea ulterioara perioadei de raportare a valorii primelor si a altor drepturi cuvenite angajatilor pentru exercitiul financiar incheiat, daca entitatea are obligatia de a plati aceste sume.”

Sursa: fiscalitatea.ro

Data aparitiei: 31 martie 2016

Leave a Reply