Speta: Consultanta intracomunitara

Speta: Consultanta intracomunitara

Pentru o factura de prestari servicii de consultanta de la o firma dintr-un alt stat UE, nu se include si TVA pe factura. Firma straina nu are cod valid de TVA intracomunitar. Partenerul strain mentioneaza ca este in curs procesul de obtinere a codului de TVA. Vom vedea, in aceasta situatia, cum va inregistra in contabilitate si cum va declara firma romana in D300 si D390 aceasta factura.

La elaborarea solutiei pornim de la considerentul ca societatea dvs este inscrisa in Registrul operatorilor intracomunitari.
 
Din punct de vedere contabil aceasta cheltuiala se inregistreaza in evidenta contabila dupa natura acesteia utilizand planul de conturi, adoptat prin OMFP 3055/2009 privind contabilitate: 628 ” Cheltuieli cu servicii prestate de terti” = 401″ Furnizori” cu valoarea serviciului de consultanta.
 
Din punct de vedere fiscal trebuie realizate urmatoarele activitati:

– se efectueaza plata TVA, prin taxare inversa, inregistrare contabila ” 4426 TVA deductibila” = „4427 TVA colectata” cu valoarea TVA conform art. 150 alin. (2) coroborat cu art. 157 alin. (2) din Codul fiscal; Trebuie sa analizati scopul achizitiei astfel incat sa puteti sa va exercitati dreptul de deducere asupra sumei din debitul contului ” 4426 TVA deductibila” ;
 
– valoarea facturii si a TVA se inregistreaza in decontul de TVA atat ca TVA deductibila cat si ca TVA colectata, avand in vedere precizarea cu analiza deductibilitatii TVA ;
 
– achizitia intracomunitara de servicii se declara in mod obligatoriu si in declaratia 390. Facem precizarea ca din punct de vedere tehnic, cand se efectueaza achizitii de la furnizori din Comunitatea Europeana, ce nu comunica un cod valabil de TVA, nu se va completa campul aferent codului operatorului intracomunitar. Declaratia se poate depune fara aceasta informatie.
 
Va recomandam sa  aveti in vedere si prevederile de la art. 115 alin. (1) lit. k) din Codul fiscal, ce stabilesc ca serviciile de consultanta sunt in sfera impozitului datorat de nerezidenti in Romania.
 
In principiu sunt posibile urmatoarele aspecte:

a) in lipsa certificatului de rezidenta fiscala, factura se impoziteaza cu 16% prin stopaj la sursa la data platii catre furnizor, iar impozitul se achita la bugetul de stat;

b) daca exista la data platii facturii, certificatul de rezidenta fiscala al furnizorului din Italia, impozitarea se efectueaza in cel mai favorabil mod intre cel din legislatia interna si conventia de evitare a dublei impuneri semnata intre Romania si Italia.

Sursa: fiscalitatea.ro si portalcontabilitate.ro

Data aparitiei: 30 iulie 2014

Leave a Reply