Speta: Bunuri deteriorate
Avem inregistrate in contabilitate un stoc de marfa. Fiind umiditate in spatiul de depozitare componentele acestora au ruginit si s-au rupt la incercarea de a le pune in functiune. Se doreste scoaterea lor din evidenta. Vom vedea ce documente se intocmesc in acest scop si care este monografia contabila. De asemenea, stabilim daca sunt acestea cheltuieli deductibile si daca se colecteaza TVA.
In baza rezultatelor inventarierii si a constatarii ca bunurile sunt degradate, se va intocmi Proces-verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale cod 14-2-3/aA, prevazut de Ordinul 2634/2015.
Se aplica prevederile art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, potrivit caruia, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII.
In speta data, cheltuielile cu bunurile degradate sunt deductibile in urmatoarele situatii/conditii:
– bunurile/mijloacele fixe amortizabile pentru care au fost incheiate contracte de asigurare;
– bunurile/mijloacele fixe amortizabile degradate calitativ, daca se face dovada distrugeri.
Astfel, daca degradarea s-a produs din cauza depozitarii necorespunzatoare si nicio persoana nu este trasa la raspundere pentru acest fapt, opinia noastra este ca trecerea pe cheltuiala reprezinta o cheltuiala nedeductibila fiscal (neimputabila) daca nu se face dovada distrugerii.
Din punct de vedere al tva, potrivit art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator de persoana impozabila.
Conform punctului 78 alin. (10)-(12) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: (10) In sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura stocurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii.
In orice alta situatie in care persoana impozabila aduce suficiente dovezi ca bunurile sunt distruse, pierdute sau furate, nu are obligatia ajustarii taxei.
Obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile. In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Avand in vedere ca marfurile sunt niste utilaje, odata cu scoaterea din evidenta, ele vor fi vandute sau predate catre o unitate autorizata. Intr-o alta situatie decat vanzarea sau predarea catre o societate autorizata, opinia noastra este ca trebuie ajusta tva dedusa la achizitie.
Bunurile fiind incadrate la marfuri, in baza Procesului-verbal de declasare a unor bunuri materiale, acestea vor fi reclasificate la deseuri:
607 = 371
Obtinere deseuri (deseurile obtinute de societate din procesul de productie trebuie sa fie inregistrate in patrimoniu la costul de productie):
346 = 711
Daca sunt vandute deseurile rezultate in urma productiei catre societatea colectoare de deseuri, avem urmatoarele inregistrari:
Vanzarea deseurilor catre unitatea colectoare/valorificatoare, cu evidentierea distincta in factura a cotei de 3% reprezentand fondul de mediu:
4111 = 703
si descarcarea gestiunii de deseurile vandute:
711 = 346
Incasarea facturii, mai putin a cotei din veniturile realizate de unitatea detinatoare reprezentand suma necesara constituirii fondului pentru mediu, potrivit legii. Diferenta dintre valoarea totala a facturii si cota retinuta prin stopaj la sursa de catre unitatea colectoare/valorificatoare se inregistreaza la cheltuieli, utilizand formula contabila:
% = 4111
5121
635/652
Daca firma care preia deseurile factureaza serviciile de colectare:
% = 401
652
4426
Plata facturii:
401 = 5121
In concluzie, daca bunurile sunt recclasificate la deseuri si sa fie predate catre o societate autorizata, se va deduce cheltuiala si nu se ajusteaza tva dedusa la achizitie.
Sursa: contabilul.ro
Data aparitiei: 24 noiembrie 2017