Speta: Ajustare TVA plan de reorganizare
Vrem sa vedem care este modul de efectuare al ajustarii TVA in cazul creantelor eliminate printr-un plan de reorganizare confirmat prin hotarare definitiva si irevocabila si daca se face autofactura. De asemenea, stabilim daca se intocmeste factura catre client si in ce masura facturile se preiau in declaratia 394.
Potrivit art. 287 din Codul fiscal baza de impozitare se reduce in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata.
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz.
Ajustarea bazei de impozitare se efectueaza prin emiterea unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus baza de impozitare TVA si suma TVA colectata.
Obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustare rezulta din prevederile articolului 330 alin (2) din Codul fiscal prin care se face precizarea „In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
Asa cum rezulta, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment.
Ajustarea TVA colectata impusa de falimentul beneficiarului trebuie evidentiata cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si raportata cu semnul minus, la randul „Regularizari taxa colectata” din decontul de TVA – 300.
In ceea ce priveste Declaratia 394 coloana „Baza impozabila” de la lit. C, D, E, F – se inscriu valoarea bazei impozabile, in lei, aferenta livrarilor/prestarilor/achizitiilor, inclusiv cele pentru care se aplica taxarea inversa, precum si valoarea bazei impozabile aferenta facturilor de stornare, defalcate pe cote de TVA (24%, 20%, 19%, 9%, 5%). In cazul in care baza impozabila este negativa, valoarea totala a acesteia se inscrie cu semnul minus.
Sursa: fiscalitatea.ro
Data aparitiei: 20 noiembrie 2017