Noi conditii pentru acordarea tichetelor de vacanta

Noi conditii pentru acordarea tichetelor de vacanta

Cadrul legal pentru acordarea tichetelor de vacanta s-a modificat de duminica, dupa ce o lege in acest sens a fost publicata in Monitorul Oficial din 03 iulie. Potrivit noilor reglementari, angajatii din mediul privat si cei din sectorul bugetar vor primi de acum inainte in locul tichetelor de vacanta vouchere de vacanta in valoare de maximum sase salarii minime brute.

Angajatii din sectorul privat si bugetarii vor beneficia de duminica vouchere de vacanta, care vor inlocui tichetele de vacanta, se arata in Legea nr. 94/2014 pentru aprobarea OUG nr. 8/2009 privind acordarea tichetelor de vacanta, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 496 din 3 iulie 2014 si care a intrat in vigoare pe 6 iulie.

Documentul citat stabileste ca angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, precum si institutiile publice, regiile autonome, societatile la care statul este actionar unic sau actionar majoritar, societatile si companiile nationale, care de asemenea, incadreaza personal prin incheierea unui CIM, vor acorda salariatilor vouchere de vacanta in limita unor sume reprezentand sase salarii de baza minime brute pe tara.

Legislatia in vigoare prevede acordarea de tichete de vacanta tot in limita a sase salarii de baza minime brute, insa din 6 iulie aceste tichete sunt inlocuite cu voucherele de vacanta.

In conditiile in care salariul minim brut pe tara este de 900 de lei din 1 iulie, angajatii vor putea primi vouchere de vacanta de maximum 5.400 de lei.

De asemenea, legea care se se aplica de duminica abroga dispozitiile potrivit carora angajatorii pot acorda tichete de vacanta numai in cazul in care in anul fiscal anterior au obtinut profit sau venit, dupa caz.

In acelasi timp, voucherele de vacanta vor fi deductibile doar la calculul impozitului pe profit, in limita a sase salarii de baza minime brute pe tara pentru fiecare angajat, pe un an calendaristic. Legislatia in vigoare stabileste ca tichetele de vacanta sunt deductibile pentru angajator si la calculul impozitului pe venit, nu doar la cel pentru impozitul pe profit, insa odata cu intrarea in vigoare a noilor reglementari voucherele de vacanta nu vor fi deductibile la calculul impozitului pe venit, ci doar la calculul impozitului pe profit.

Mai mult decat atat, pentru salariat tichetele de vacanta sunt scutite de plata impozitului pe venituri si a impozitelor sociale aferente, insa acest lucru nu este cuprins in noul act normativ, astfel ca din 6 iulie nu se va mai aplica aceasta prevedere.

In ceea ce priveste sectorul public, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care statul este actionar unic sau majoritar, precum si regiile autonome pot acorda angajatilor prime, cu ocazia plecarii in concediul de odihna, numai sub forma de vouchere de vacanta.

Mai mult, in sectorul public voucherele de vacanta se vor acorda in limita sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat, sau, dupa caz, in bugetele locale, pentru unitatile din domeniul bugetar, si in limitele sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de venituri si cheletuieli, aprobat pentru celelalte categorii de angajatori.

Desi Legea nr. 94/2014 a intrat in vigoare de duminica, totusi bugetul de stat nu prevede acordarea acestor beneficii in 2014. Mai exact, conform OG nr. 29/2013, in 2014 nu se vor acorda angajatilor din sectorul bugetar tichete de masa, tichete cadou sau tichete de vacanta. In plus, se amana pana in anul 2015 acordarea de tichete cadou si de tichete de vacanta pentru personalul din aceste institutii, se arata intr-o informare a Guvernului din 2013.

Important! Angajatii care vor primi vouchere de vacanta nu vor mai beneficia de prima de vacanta si nici de bilete de odihna, acordate in baza Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Legislatia in vigoare prevede ca salariatii nu pot primi in acleasi timp si tichete de vacanta si prime de vacanta.

Cum vor functiona voucherele de vacanta?

Voucherele de vacanta vor fi emise de Autoritatea Nationala pentru Turism, spre deosebire de tichetele de vacanta care erau emise de unitatile specialitate in domeniu, se arata in Legea nr. 94/2014.

Conform noii legi, voucherele de vacanta vor fi emise in sistem on-line, de catre Autoritatea Nationala pentru Turism si vor fi valabile numai daca vor avea inscrise urmatoarele informatii, care se regaseau si pe tichetele de vacanta:

  • emitentul si datele sale de identificare;
  • valoarea nominala a voucherului de vacanta;
  • angajatorul si datele sale de identificare;
  • numele, prenumele si codul numeric personal ale angajatului care este in drept sa utilizeze voucherul de vacanta;
  • spatiul destinat inscrierii perioadei in care a fost utilizat si aplicarii stampilei unitatii afiliate;
  • interdictia unitatii afiliate de a plati diferenta in bani dintre valoarea voucherului de vacanta si valoarea pachetului de servicii catre utilizatorii voucherelor de vacanta;
  • perioada de valabilitate a utilizarii voucherului de vacanta.

Voucherul de vacanta va fi valabil pana la 31 decembrie a anului in care a fost emis.

Conform dispozitiilor care se aplica din 6 iulie, angajatii vor putea achizitiona cu voucherele de vacanta pachete turistice, la fel ca si pana acum, de la unitati turistice autorizate de Autoritatea Nationala pentru Turism, si nu de catre Ministerul Turismului asa cum este stabilit in prezent.

Totodata, comisionul maxim perceput de agentiile nu va putea depasi 10% din valoarea pachetului de servicii oferit, lucru care este prevazut si in legislatia in vigoare.

De asemenea, in noul act normativ se mentioneaza ca, la fel ca si pana acum, nu se va acorda rest de bani la voucherul de vacanta, in caz contrar fapta constituind contraventie si fiind sanctionata cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Sursa: avocatnet.ro

Data aparitiei: 11 iulie 2014

Leave a Reply