Monografie contabila: Acord de parteneriat POSDRU

Monografie contabila: Acord de parteneriat POSDRU

Subiectul acestei spete il reprezinta o firma platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor, neplatitoare TVA, care a incheiat un acord de finantare (POSDRU) in vederea demararii unei afaceri de prestari servicii (o brosura informativa).

Valoarea totala a planului = 90.000 lei
Valoarea totala eligibila = 85.000 lei
Valoarea de participare a beneficiarului firmei = 3000 lei

Organizatia se angajeaza sa ofere finantare nerambursabila in valoare totala de maxim 80.000 lei. In ipoteza ca societatea efectueaza pana la data expirarii contractului (31.12.2015) cheltuieli in valoare totala de 82.000 lei, din care 76.000 eligibile si 6.000 neeligibile, care este monografia contabila aferenta activitatii prezentate?

Sumele reprezentand finantare nerambursabila sunt impozabile (daca firma are obligatia calculului impozitului pe veniturile microintreprinderilor asupra acestora)?

Inregistrarea dreptului de a primi finantarea la nivelul sumei acceptate ca finantare

Subventiile aferente activelor reprezinta subventii pentru acordarea carora principala conditie este ca entitatea beneficiara sa cumpere, sa construiasca sau achizitioneze active imobilizate.

Subventiile pentru acoperirea altor cheltuieli reprezinta subventii aferente veniturilor.

Recunoasterea la venituri a subventiilor se realizeaza pe o baza sistematica, pe parcursul perioadelor corespunzatoare cheltuielilor aferente pe care aceste subventii urmeaza sa le compenseze.

a) Inregistrarea subventiei de primit, la aprobarea finantarii, pentru suma care a fost aprobata, dreptul de a primi fondurile, in urma semnarii contractului

445 = 475
Subventii Subventii pentru investitii

b) Daca subventia este acordata pentru acoperirea altor cheltuieli, nu pentru achizitia de imobilizari, aceasta se inregistreaza:
445 = 472
Subventii Venituri inregistrate in avans

Sumele reprezentand cofinantarea proprie, pot fi utilizate direct la momentul efectuarii platilor catre furnizori, fara o evidentiere distincta in contabilitate.

– Inregistrarea efectuarii cheltuielilor (eligibile si neeligibile)
602/604/605/611 = 401
Furnizori

401 = 5121
Furnizori Conturi la banci in lei

– Achizitii materii prime si utilizarea acestora
301 = 401
Furnizori
601 = 301
Cheltuieli cu materiile prime Materii prime
401 = 5121
Furnizori Conturi la banci in lei

Servicii executate de terti
628 = 401
Cheltuieli cu alte servicii prestate de terti Furnizori

Achizitie imobilizari
213/214 = 404
Furnizori de imobilizari

Amortizarea lunara
681 = 281
Cheltuieli de exploatare privind Amortizari privind imobilizarile corporale
amortizarile, provizioanele si
ajustarile pentru depreciere

– Reluarea la venituri a subventiei

Suma de reluat lunar aferenta imobilizarilor se determina prin impartirea fondurilor primite aferente imobilizarilor la durata de viata a acestora.
Se inregistreaza concomitent cu amortizarea imobilizarii respective:
475 = 7584
Subventii pentru investitii Venituri din subventii pentru investitii
aferenta altor cheltuieli
Total cheltuieli inregistrate in cursul lunii in conturile de cheltuieli
Total cheltuieli estimate aferente proiectului (fara investitii)
Procent de executie a contractului
Cheltuieli efective x 100 /cheltuieli estimate =
Subventie de reluat la venituri suma inregistrata in contul 472 x procentul de executie

Subventie de reluat la venituri in cursul lunii:
472 = 741
Venituri inregistrate in avans Venituri din subventii de exploatare

Reluarea la venituri se face concomitent cu cheltuielile suporate si nu are legatura cu incasarea sumelor de la autoritatea finantatoare.

Potrivit art. 112^7 (1) baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o constituie veniturile din orice sursa, din care se scad:
a) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;
b) veniturile aferente costurilor serviciilor in curs de executie;
c) veniturile din productia de imobilizari corporale si necorporale;
d) veniturile din subventii;
e) veniturile din provizioane si ajustari pentru depreciere sau pierdere de valoare;
f) veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobanzi si/sau penalitati de intarziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;
g) veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;
h) veniturile din diferente de curs valutar;
i) veniturile financiare inregistrate ca urmare a decontarii creantelor si datoriilor in lei in functie de un curs valutar diferit de cel la care au fost inregistrate initial;
j) valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.

Veniturile din reluarea pe venituri a fondurilor europene atat cele aferente imobilizarilor cat si cele aferente altor cheltuieli sunt venituri neimpozabile.

Sursa: contabilul.ro

Data aparitiei: 21 decembrie 2015

Leave a Reply