Lucrati cu zilieri? Aveti noi obligatii in domeniul securitatii si sanatatii in munca

Lucrati cu zilieri? Aveti noi obligatii in domeniul securitatii si sanatatii in munca

De aproape o luna de zile, cei care lucreaza cu zilieri au noi obligatii in domeniul securitatii si sanatatii in munca. Actul normativ care a introdus reglementarile stabileste, de asemenea, ca angajatorul este obligat sa suporte cheltuielile in cazul unui accident al zilierului.

Reglementarile privind activitatea zilierilor au fost modificate prin Legea nr. 18/2014, ce a intrat in vigoare in 17 iunie. Actul normativ a actualizat, printre altele, modelul Registrului de evidenta a zilierilor, a stabilit ca zilierii sunt platiti in functie de salariul minim pe economie, dar si ca plata acestora se poate face si pe card.

Pe langa aceste dispozitii, legea in vigoare deja de o luna a introdus si unele obligatii pentru angajatorii care lucreaza cu zilieri. Mai exact, din 17 iunie, in cazul unui accident soldat cu accidentarea zilierului, angajatorul va plati toate cheltuielile aferente ingrijirii medicale a acestuia.

Mai mult decat atat, tot angajatorul va plati si costurile aferente inmormantarii zilierului, insa doar daca decesul se produce din vina sa.

„In situatia producerii unui eveniment care are ca urmare accidentarea/decesul zilierului, beneficiarul este obligat sa asigure cheltuielile necesare ingrijirilor medicale/inmormantarii din fonduri proprii, in cazul in care evenimentul s-a produs din vina beneficiarului”, se arata in reglementari.

Noi obligatii privind sanatatea si securitatea in munca

Legea nr. 52/2011, cea care reglementeaza activitatea zilierilor prevede ca beneficiarii, adica angajatorii, au dreptul sa stabileasca activitatile pe care urmeaza sa le desfasoare zilierul, locul executarii activitatii si durata acesteia, dar si sa exercite controlul asupra modului de indeplinire a lucrarilor.

Dar, asa cum exista drepturi, exista si obligatii pe care acestia trebuie sa le indeplineasca.

Astfel, potrivit actului normativ citat, ei trebuie sa infiinteze Registrul de evidenta a zilierilor,ce se pastreaza la sediul beneficiarului si/sau la punctele de lucru. In plus, Registrul trebuie completat cu regularitate si prezentat organelor de control abilitate.

Mai mult, angajatorii trebuie sa asigure informarea zilierului cu privire la activitatea pe care urmeaza sa o presteze, precum si cu privire la drepturile si obligatiile sale.

Totodata, trebuie sa plateasca zilierului remuneratia cuvenita, prin orice mijloc de plata admis de lege, la sfarsitul fiecarei zile. „Plata remuneratiei se poate realiza cel mai tarziu la sfarsitul saptamanii sau al perioadei de desfasurare a activitatii, numai cu acordul exprimat in scris de catre zilier si beneficiar”, se mai precizeaza in reglementari.

Toate acestea erau cuprinse in legea zilierilor, insa, din 17 iunie, au fost introduse si alte indatoriri ale angajatorilor. Este vorba despre obligatiile angajatorului in ceea ce priveste securitatea in munca.

Astfel, acestia trebuie sa asigure securitatea si sanatatea in munca a zilierilor, dar si sa asigure instruirea zilierului, inainte de inceperea activitatii si/sau la schimbarea locului de munca, cu privire la pericolele la care poate fi expus si la masurile de prevenire si protectie pe care trebuie sa le respecte.

De asemenea, angajatorii vor solicita zilierilor asumarea pe propria raspundere, prin semnatura, ca starea sanatatii le permite desfasurarea activitatilor repartizate de beneficiar.

Mai mult decat atat, pentru a evita posibile accidente, angajatorii sunt acum obligati sa puna la dispozitia zilierilor echipamente de munca adecvate care nu pun in pericol securitatea si sanatatea acestora, precum si sa asigure, in mod gratuit, echipamente individuale de protectie adecvate activitatii desfasurate.

In cazul in care se intampla, totusi, un accident de munca in timpul activitatii, angajatorii le vor inregistra de indata pe baza proceselor verbale de cercetare si vor anunta toate acestea inspectoratului teritorial de munca.

La ITM nu trebuie raportate doar accidente, ci orice eveniment in care au fost implicati zilieri, dupa cum se precizeaza in Legea nr. 18/2014.

Dispozitiile in domeniul securitatii si sanatatii in munca introduc obligatii si pentru zilieri. Astfel, acestia trebuie:

  • sa isi insuseasca si sa respecte masurile de prevenire si protectie stabilite de beneficiar;
  • sa utilizeze corect echipamentele de munca puse la dispozitie de catre beneficiar;
  • sa utilizeze corect echipamentul individual de protectie acordat si, dupa utilizare, sa il inapoieze sau sa il puna la locul destinat pentru pastrare;
  • sa nu procedeze la scoaterea din functiune, la modificarea, schimbarea sau inlaturarea arbitrara a dispozitivelor de securitate proprii ale echipamentelor de munca;
  • sa comunice imediat beneficiarului orice situatie de munca despre care au motive intemeiate sa o considere un pericol pentru securitatea si sanatatea zilierilor;
  • sa puna la dispozitia inspectorilor de munca informatiile si documentele solicitate cu ocazia controlului.

Sursa: avocatnet.ro

Data aparitiei: 23 iulie 2014

Leave a Reply