Guvernul a aprobat normele metodologice pentru constructiile speciale

Guvernul a aprobat normele metodologice pentru constructiile speciale

Guvernul a aprobat pe 20 mai, in sedinta sa saptamanala, normele de aplicare a impozitului de 1,5% pe constructiile speciale, cunoscut drept „taxa pe stalp”, care trebuie calculat si platit de catre persoanele juridice pana pe 26 mai. Desi impozitul a fost instituit in noiembrie 2013, un proiect de act normativ privind normele de aplicare a acestuia a fost publicat abia pe 8 mai, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice (MFP), cu doua saptamani inainte de indeplinirea acestei obligatii fiscale.

Executivul a aprobat, in sedinta de Guvern, un proiect de hotarare privind normele de aplicare a impozitului pe constructii speciale de 1,5%, se mentioneaza intr-un comunicat de presa al institutiei.

Persoanele juridice trebuie sa plateasca, incepand cu 1 ianuarie 2014, un impozit de 1,5% pentru constructiile neimpozitate, conform OUG nr. 102/2013, care a fost publicata in Monitorul Oficial in 15 noiembrie 2013. Acest impozit a fost denumit de catre mediul de afaceri „taxa pe stalp”, pentru ca permite taxarea oricarui tip de imobil, in anumite conditii.

Contribuabilii trebuie sa calculeze si sa declare impozitul pe constructii, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul. Plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si de 25 septembrie, inclusiv, a anului pentru care trebuie achitat. In conditiile in care in acest an 25 mai este duminica, ei pot sa-si indeplineasca aceasta obligatie, pentru prima data, pana luni, 26 mai 2014.

Pentru a putea implementa noul impozit, care a iscat numeroase discutii intre consultantii fiscali si contabili, guvernantiii au lansat in dezbatere publica pe 8 mai, un proiect de hotarare de Guvern pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, care cuprinde implicit normele privind punerea in practica a acestui impozit.

Acest proiect a fost aprobat de Executiv, dar forma finala a HG nu a fost data publicitatii. 

Ce tip de constructii vor fi impozitate?

In OUG nr. 102/2013 se subliniaza ca persoanele juridice vor trebui sa achite noul impozit pentru constructiile prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2.139/2004, respectiv unele dintre urmatoarele:

  • centrale hidroelectrice, centrale termoelectrice si nuclearo – electrice;
  • statii si posturi de transformare, statii de conexiuni;
  • piste si platforme;
  • sonde de titei, gaze si sare;
  • rampe de incarcare – descarcare;
  • cosuri de fum si turnuri de racire;
  • iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine;
  • ecluze si ascensoare;
  • baraje, jgheaburi pentru piscicultura;
  • infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje, etc), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console);
  • platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv;
  • constructii pentru transportul energiei electrice;
  • lacuri artificiale de acumulare si canale de irigatii.

Conform proiectului de act normativ in varianta publicata de MFP, in cazul mijloacelor fixe de tip sisteme complexe sunt considerate constructii numai acele parti ale sistemului care se incadreaza in grupa 1 si sunt inregistrate in conturi corespunzatoare constructiilor, respectiv fundatiile, structurile de sustinere etc. De exemplu, intre mijloacele fixe care sunt sisteme complexe se incadreaza parcurile fotovoltaice, parcurile eoliene.

Mai exact, aceste sisteme complexe sunt compuse din: fundatii, piloni de sustinere, echipamente si instalatii, incadrate conform Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin HG nr. 2.139/2004, atat in grupa 1 – Constructii, cat si in grupa 2 – Echipamente tehnologice, si inregistrate din punct de vedere contabil in conturi corespunzatoare constructiilor si/sau conturi corespunzatoare instalatiilor, potrivit proiectului de HG.

Incadrarea se efectueaza de catre o comisie tehnica sau expert tehnic independent, pe baza caracteristicilor tehnice ale mijloacelor fixe„, se subliniaza in proiectul de act normativ.

Nu se vor taxa cladirile inchiriate

In OUG-ul din noiembrie 2013 se mentioneaza ca impozitul pe constructiile speciale se calculeaza prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor mentionate la art. 29634din Codul fiscal din care se scade:

  • valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz;
  • valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
  • valoarea constructiilor din subgrupa 1.2.9. „Terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole” din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.

In plus, deducerea valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, se justifica cu documentatia corespunzatoare care atesta comunicarea acestei valori catre proprietar, se subliniaza in OUG nr. 102/2013.

Potrivit dispozitiilor propuse de Finante, prin valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, se intelege valoarea evidentiata contabil in soldul conturilor corespunzatoare constructiilorfara a lua in considerare constructiile primite in administrare, concesiune sau cu chirie, care sunt inregistrate conform regulilor contabile in conturi in afara bilantului.

In plus, pentru determinarea bazei impozabile, contribuabilii nu includ „imobilizarile corporale in curs de executie” evidentiate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, se mentioneaza in proiectul de HG.

De asemenea, conform proiectului de act normativ de pe site-ul MFP, pentru determinarea bazei impozabile, corelat cu reglementarile in vigoare pentru determinarea impozitului pe cladiri, potrivit prevederilor titlului IX al Codului fiscal, contribuabilii vor avea in vedere urmatoarele reguli:

  • din valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, nu se scade valoarea cladirilor prevazute la art.250 din Codul fiscal, cu exceptia celor aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ-teritoriale;
  • in cazul in care, valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor este diferita de valoarea care a reprezentat baza pentru determinarea impozitului pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, valoarea care se scade este valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor;
  • valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior include si valoarea constructiilor evidentiate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in conturi de stocuri pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri;
  • valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta este cea definita  la pct. 54 alin. (1)–(12) din  Normele metodologice date in aplicarea art. 253 din Codul fiscal.

Totodata, obligativitatea notificarii catre proprietari, a valorii lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere efectuate de catre locatari, este cea stabilita in titlul IX din Codul fiscal si in Normele metodologice date in aplicarea acestuia, se subliniaza in proiectul de HG.

Dispozitiile propuse de Finante raspund principalelor probleme 

Proiectul de act normativ privind aprobarea normelor de aplicare a taxei pe stalp raspunde principalelor probleme ridicate de acest impozit, respectiv:

  • nu se iau in considerare la determinarea impozitului constructiile primite in administrare, concesiune sau cu chirie, care sunt inregistrate conform regulilor contabile in conturi in afara bilantului;
  • se supun impozitului si constructiile incluse contabil in conturi de stocuri, daca pentru acestea nu se datoreaza impozit pe cladire;
  • in cazul constructiilor care se compun atat din elemente de constructii (clasa 1 Catalog) cat si echipamente (clasa 2 Catalog) impozitul se datoreaza numai pentru partea corespunzatoare elementelor de constructii;
  • lucrarile de amenajare, modernizare la spatiile inchiriate in valoare de peste 25% din valoare cladirii si care au fost notificate proprietarilor nu se supun impozitului pe constructii;
  • pentru cladirile scutite de impozit pe cladiri conform art. 250 din Codul fiscal se va plati impozit pe constructii;
  • nu intra sub incidenta impozitului „Imobilizarile corporale in curs de executie” inregistrate in contul 231.

Se pune insa in continuare intrebarea cu privire la lucrarile de amenajare, modernizare in valoare de sub 25% din valoarea cladirii, daca acestea mai fac sau nu obiectul impozitului pe constructii.

S-a clarificat faptul ca nu se iau in considerare la calculul impozitului pe constructii conturile extrabilantiere (clasa 8) care indica acele constructii primite in administrare, concesiune sau cu chirie.

Sursa: avocatnet.ro

Data aparitiei: 22 mai 2014

Leave a Reply