Documentarea deductibilitatii cheltuielilor de consultanta si management

Documentarea deductibilitatii cheltuielilor de consultanta si management

O categorie de riscuri pe care o abordam in majoritatea auditurilor efectuate este deductibilitatea cheltuielilor de consultanta si management. In majoritatea cazurilor aceste cheltuieli sunt documentate doar prin factura fiscala. In calitate de auditori, ne intereseaza riscul ca in cazul unei inspectii fiscale daca aceste cheltuieli vor fi considerate deductibile sau nedeductibile.

In concret, se va verifica modul in care au fost aplicate de catre societati prevederile referitoare la modul in care se deduc aceste tipuri de cheltuieli, conform celor mai noi modificari din Codul fiscal pe aceasta tema.

Inca de anul trecut a fost implementata prevederea conform careia conditia ca respectivele cheltuieli, aferente serviciilor de mai sus, sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii.

„Totusi, extinderea definitiei induce riscul ca unele entitati sa fie tentate sa considere ca nu mai este nevoie de toate documentele suport pe care legea le solicita explicit pana in 2016, in vederea obtinerii deductibilitatii cheltuielilor de management si consultanta.

In acelasi timp, aceasta marja de interpretare poate duce si la abordari noi din partea autoritatilor fiscale pentru ca, odata cu schimbarea definitiei principiului general, au fost eliminate si vechile prevederi, inclusiv din normele de aplicare a legii care contineau exemple si clarificari pe care atat autoritatile de control, cat si contribuabilii le utilizau in analiza cheltuielilor de management si consultanta.

Totodata, se aminteste faptul ca nu doar principiul deductibilitatii a fost modificat, fiind eliminate si doua articole importante:
– art. 21 (4) lit. f privind documentele justificative (care trebuie sa contina toate elementele conform reglementarii contabile),

-art. 21 (4) lit. m care, indirect, punea la dispozitie regulile privind deductibilitatea cheltuielilor de management, consultanta si prestari servicii (existenta contractului scris, dovada executarii, necesitatea serviciului achizitionat, etc).

In prezent, sarcina probei in dovedirea situatiei de fapt fiscale ii revine contribuabilului astfel ca inspectorii pot cere orice tip de documente ca dovada. Noile prevederi nu elimina insa nicicum posibilitatea interpretarilor variate, astfel ca se pot intalni obstacole similare in cazul controalelor din acest an. Vorbim inclusiv de acele tranzactii artificiale care nu ies din vizorul inspectorilor. Cel mai bine este de a avea documentate aceste operatii cu contracte, situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piata sau orice alte materiale corespunzatoare chiar daca legea nu mai prevede expres. Astfel avem la indemana dovezi suficiente pentru a demonstra deductibilitatea cheltuielilor.

Sursa: infotva.ro

Data aparitiei: 08 mai 2017

Leave a Reply