Asocierile in participatiune

Asocierile in participatiune
Tratând despre persoanele impozabile şi activitatea economică, art. 127 din Codul fiscal precizează că asocierile în participaţiune nu dau naştere unei persoane impozabile separate, având astfel un regim separat de taxare, despre care discutăm în cele ce urmează.
Acelaşi text de reglementare mai precizează că asocierile de tip joint venture, consortium sau alte forme de asociere în scopuri comerciale, care nu au personalitate juridică şi sunt constituite în temeiul legii, sunt tratate drept asocieri în participaţiune.
Precizările din Norme arată că în cazul asocierilor în participaţiune sau al altor asocieri tratate drept asocieri în participaţiune drepturile şi obligaţiile legale privind taxa pe valoarea adăugată revin asociatului desemnat în acest scop potrivit contractului încheiat între părţi, care contabilizează veniturile şi cheltuielile, denumit în continuare asociatul administrator. Prin drepturi şi obligaţii legale se înţelege, printre altele, dreptul de a exercita deducerea taxei pentru achiziţii, obligaţia de a emite facturi către beneficiar şi de a colecta taxa în cazul operaţiunilor taxabile, dreptul/obligaţia de ajustare a taxei.

Bunurile şi serviciile care sunt puse la dispoziţia asocierii de către membrii săi fără plată
, ca aport la asociere în limita cotei de participare stabilite prin contract, nu constituie prestare de servicii/livrare de bunuri cu plată în sensul art. 129, respectiv 128 din Codul fiscal. Asociaţii care au pus la dispoziţia asocierii bunurile şi serviciile menţionate în teza anterioară, ca aport la asociere, îşi păstrează dreptul de deducere şi nu vor efectua ajustări pe perioada funcţionării asocierii, cu condiţia ca asociatul administrator să ajusteze taxa aferent, aşa cum arătăm mai jos. În cazul bunurilor de capital se face o menţiune referitoare la perioada în care bunurile au fost  puse la dispoziţia asocierii, perioadă în care membrii asociaţi nu fac ajustări.

ATENŢIE! Bunurile sau serviciile care sunt puse la dispoziţia asocierii de către membrii săi, altele decât cele care sunt puse la dispoziţia asocierii de către membrii săi fără plată, ca aport la asocierereprezintă livrare de bunuri sau prestare de servicii cu plată în sensul art. 128, respectiv 129 din Codul fiscal.
Asociatul administrator efectuează achiziţiile asocierii pe numele său şi emite facturi în nume propriu către terţi pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii realizate de asociere, urmând ca veniturile şi cheltuielile să fie atribuite fiecărui asociat corespunzător cotei de participare în asociere.
Obligaţia de ajustare
Asociatul administrator are dreptul/obligaţia de ajustare a taxei pentru bunuri/servicii conform art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal, pe perioada de existenţă a asocierii, astfel:
a) pentru bunurile/serviciile achiziţionate de asociatul administrator, după constituirea asocierii, care sunt destinate utilizării în scopul pentru care a fost constituită asocierea, aplicându-se regulile privind ajustarea taxei din perspectiva persoanei care deţine aceste bunuri/servicii;

b)
 pentru bunurile/serviciile achiziţionate de asociatul administrator înainte de constituirea asocierii şi care ulterior sunt alocate pentru realizarea scopului pentru care a fost constituită asocierea, aplicându-se regulile privind ajustarea taxei din perspectiva persoanei care deţine aceste bunuri/servicii;

c)
 pentru bunurile/serviciile pe care membrii asociaţi le aduc ca aport la asociere, momentul de referinţă pentru determinarea datei de la care începe ajustarea taxei, în cazul bunurilor de capital, fiind data obţinerii bunului de către asociatul care le-a pus la dispoziţia asocierii.
Membrii asocierii trebuie să transmită asociatului administrator o copie de pe registrul bunurilor de capital, dacă acestea sunt obţinute după data aderării, iar în cazul altor bunuri decât cele de capital sau în cazul serviciilor, o copie de pe facturile de achiziţie.
Asociatul administrator va păstra copia de pe registrul bunurilor de capital pe perioada prevăzută la art. 149 alin. (6) din Codul fiscal şi va menţiona ajustările pe care le-a efectuat în perioada de existenţă a asocierii. În cazul altor bunuri decât cele de capital sau în cazul serviciilor, asociatul administrator va păstra copii de pe facturile de achiziţie transmise de membrii asociaţi, pe perioada care începe în momentul la care taxa aferentă achiziţiei bunului de capital devine exigibilă şi se încheie la cinci ani după expirarea perioadei în care se poate solicita ajustarea deducerii.
Ce se întâmplă la desfiinţarea asocierii
Atunci când asocierea îşi încetează existenţa sau unul ori mai mulţi asociaţi se retrag din asociere, asociatul administrator are dreptul/obligaţia să ajusteze taxa aferentă bunurilor/serviciilor iniţial aduse ca aport şi, în final, restituite membrului asocierii căruia i-au aparţinut.

În cazul bunurilor de capital, ajustarea se va realiza pentru perioada rămasă din perioada de ajustare. Se consideră, din perspectiva asociatului administrator, că bunurile/serviciile restituite membrului asociat căruia îi aparţin sunt alocate unei activităţi cu drept de deducere, pentru a permite continuarea ajustării de către acesta din urmă în funcţie de activităţile pe care le va realiza după încetarea existenţei asocierii.

Alocarea cheltuielilor şi veniturilor asocierii de către asociatul administrator către membrii asociaţi nu constituie operaţiune impozabilă, dacă alocarea se face proporţional cu cota de participare a fiecărui membru al asocierii, astfel cum este stabilită în contractul de asociere.
Impozitarea veniturilor şi cheltuielilor
În cazul în care scopul asocierii este acela de a atinge obiective comune, dar membrii asociaţi acţionează în nume propriu faţă de terţi, fiecare persoană va fi tratată drept o persoană impozabilă separată în conformitate cu prevederile art. 127 alin. (9) din Codul fiscal şi tranzacţiile respective se impozitează distinct în conformitate cu regulile stabilite de Codul fiscal pentru TVA, potrivit căruia orice asociat sau partener al unei asocieri sau organizaţii fără personalitate juridică este considerat persoană impozabilă separată pentru acele activităţi economice care nu sunt desfăşurate în numele asocierii sau organizaţiei respective. În această situaţie nu se mai aplică regimul pe care l-am arătat.
Sursa: legestart.ro
Data aparitiei: 24 iunie 2014

Leave a Reply

http://pbsi.fbs.unm.ac.id/wp-content/agen/ slot gacor