2016 > Case de marcat

2016 > Case de marcat

Casele de marcat dotate cu role jurnal pe suport hârtie vor fi înlocuite, treptat, cu aparate de marcat echipate cu jurnal electronic. Totuşi, noile aparate vor fi utilizate doar din 2017, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial, care modifică, pentru a doua oară, calendarul schimbării caselor de marcat. Totodată, firmele care nu se vor conforma noilor dispoziţii vor risca amenzi de mii de lei şi suspendarea activităţii.

Guvernul a introdus, prin Ordonanţa de urgenţă nr. 91/2014, obligativitatea utilizării de aparate de marcat cu jurnal electronic de către operatorii economici şi eliminarea aparatelor de marcat cu rolă jurnal.

Măsura a fost adoptată recent de Parlament, iar în luna noiembrie a intrat în vigoare Legea nr. 267/2015 privind aprobarea OUG nr. 91/2014 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, act normativ care stabileşte că operatorii economici care încasează integral sau parţial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amănuntul, precum şi a prestărilor de servicii efectuate direct de către populaţie sunt obligaţi să utilizeze case de marcat electronice fiscale.

Actul normativ menţionat anterior a fost modificat vineri, atunci când a fost publicată OUG nr. 57/2015, document care amână practic momentul de la care operatorii economici vor fi obligaţi să utilizeze casele de marcat cu jurnal electronic.

De altfel, măsura privind introducerea noilor case de marcat a fost anunţată încă din ianuarie 2014, de către Daniel Chiţoiu, ministrul finanţelor de la acea dată, România fiind în prezent singura ţară din Europa în care se mai utilizează aparate de generaţie veche, cu role de hârtie.

Mai mult, pentru dotarea cu noile echipamente, Fiscul urma să acorde o deducere din impozitul pe profit pentru costurile cu noile case de marcat şi pentru programul electronic, aceste costuri fiind estimate la 40-60 de euro/echipament.

Trecerea la noile case de marcat se va realiza treptat

Pentru a nu crea disfuncţionalităţi în activitatea comercianţilor, Guvernul a hotărât să existe perioade tranzitorii pentru dotarea operatorilor economici cu case de marcat cu jurnal electronic. Faţă de prevederile Legii nr. 267/2015, actul normativ apărut vineri în Monitorul Oficial amână cu şase luni termenul de la care va curge obligativitatea utilizării caselor de marcat cu jurnal electronic.

Concret, potrivit ultimelor modificări, marii contribuabili vor utiliza noile aparate începând cu data de 1 aprilie 2017, în timp ce de la 1 iulie 2017 aceeaşi obligaţie va reveni şicontribuabililor mijlocii. În ceea ce-i priveşte pe contribuabilii mici, aceştia vor fi obligaţi să folosească aparate de marcat cu jurnal electronic începând cu data de 1 noiembrie 2017.

Atenţie! Din 1 ianuarie 2017 va fi interzisă comercializarea aparatelor de marcat electronice fiscale cu rolă jurnal. Nerespectarea acestei prevederi constituie contravenţie şi se sancţionează cu o amendă de 3.000 de lei.

De asemenea, conform reglementărilor în vigoare, noile case de marcat vor trebui conectate la un sistem de supraveghere şi monitorizare, pentru transmiterea datelor către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).

Astfel, la nivelul ANAF se va întocmi în formă electronică un registru naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în judeţe şi în sectoarele municipiului Bucureşti. Supravegherea şi monitorizarea aparatelor de marcat electronice fiscale se va realiza de către Fisc. În acest sens, firmele vor fi obligate să asigure conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, pentru transmiterea de date fiscale către ANAF.

Termenul-limită până la care trebuie aprobată procedura de conectare aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale este, potrivit actului normativ publicat vineri, 1 februarie 2018.

Pe lângă introducerea noilor case de marcat, dispoziţiile ordonanţei aprobate recent de parlamentari au modificat şi conţinutul bonului fiscal. Concret, pe bonul fiscal va fi introdus ca element obligatoriu, pentru aparatele cu jurnal electronic, codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, la cererea acestuia. Această modificare are în vedere corelarea cu legislaţia privind Codul fiscal, respectiv prevederile pentru deducerea TVA care poate fi justificată cu bonurile fiscale care îndeplinesc condiţiile unei facturi simplificate, motivează MFP.

În plus, bonul fiscal va conţine şi unitatea de masură.

Notă: Iniţial, termenele tranziţiei erau 1 aprilie 2016 (contribuabili mari), 1 iulie 2016 (contribuabili mijlocii) şi 1 noiembrie 2016 (contribuabili mici), cu interzicerea comercializării caselor de marcat cu rolă jurnal de la 1 ianuarie 2016. Totuşi, acestea au fost amânate în vară.

Firmele care nu-şi vor schimba casele de marcat vor risca amenzi de 9.000 de lei

Firmele care nu vor respecta termenele stabilite de autorităţi pentru schimbarea caselor de marcat cu rolă jurnal cu cele cu jurnal electronic vor risca să primească o amendă de 9.000 de lei, prevede, în prezent, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale. Pe deasupra, acestora li se va suspenda activitatea până când se vor conforma obligaţiei şi vor plăti amenda.

În acelaşi timp, actul normativ amintit stabileşte şi alte amenzi contravenţionale referitoare la folosirea caselor de marcat, dintre care amintim:

  • emiterea bonului fiscal fără ca acesta să conţină unitatea de măsură şi codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului, în cazul caselor de marcat cu jurnal electronic: amendă de 3.000 de lei;
  • nerespectarea obligaţiei de a asigura conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, în vederea transmiterii de date fiscale către ANAF: amendă de 9.000 de lei;
  • neîndeplinirea obligaţiei operatorilor economici de a se dota cu aparate de marcat electronice fiscale: amendă de 12.500 de lei şi suspendarea activităţii;
  • refuzul de a permite accesul tehnicianului de service în unitate pentru efectuarea verificărilor la solicitarea şi în prezenţa organelor de control asupra aparatelor de marcat electronice fiscale: amendă de 3.000 de lei;
  • refuzul de a reintroduce datele înscrise pe rola jurnal privind tranzacţiile efectuate de la ultima închidere zilnică până în momentul ştergerii memoriei operative pentru aparatele de marcat electronice fiscale fără jurnal electronic: amendă de 9.000 de lei.

Notă: Procedura obținerii avizului pentru noile aparate de marcat fiscale, precum și metodologia și procedura de înregistrare a acestora în registrul naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale vor fi aprobate pe parcursul anului 2016.

Sursa: avocatnet.ro

Data aparitiei: 04 ianuarie 2015

Leave a Reply